Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Hallsituationer kan vara stressiga med många barn på liten yta" : Förskollärares perspektiv på interaktioner vid utgång

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jenny Chiriac; [2021]
    Nyckelord :hall; hallway; approach; time; communication; strategy or set-up; equal value for all ; value or evaluation; reflection; tambur; hall; förhållningssätt; tid; kommunikation; strategi; ”allas lika värde”; värdering; reflektion;

    Sammanfattning : Genom en skriftlig intervju med strukturerade och öppna frågor samlasförskollärares perspektiv på interaktioner i tamburen in. Tolkning av förskollärarnassvar visar att det, som är viktigt för att en bra interaktion ska ske mellan barn ochvuxen i en tambursituation, krävs tid för kommunikation genom en väl utveckladarbetsstrategi. LÄS MER

  2. 2. Genus i förskolan : Pedagogers bemötande av barn i tamburen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Martina Svensson; Johanna Petersson; [2021]
    Nyckelord :förskola; kön; genus och tambursituation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur genus konstrueras vid pedagogers bemötande av barn. Hur genuskonstruktioner synliggörs av pedagoger vid bemötandet av pojkar och flickor, i detta fall vid påklädningssituationerna i tamburen. LÄS MER

  3. 3. En rolig och meningsfull tambursituation : En fallstudie om kommunikativa strategier i samspel mellan pedagoger och barn i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linda Torstensson; [2017]
    Nyckelord :förskola; kommunikation; meningsskapande; pedagoger; rutinsituationer; samspel; sociokulturellt perspektiv; språk;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa kunskap om vilka kommunikativa strategier pedagoger använder sig utav för att skapa en meningsfull tambursituation i förskolan. För att undersöka detta syfte har två frågeställningar använts. 1. Hur beskriver pedagogerna en meningsfull tambursituation i förskolan? 2. LÄS MER

  4. 4. ”Jag behöver inte lite mer hjälp” : Förskollärares intentioner och agerande i bemötandet av barn i tamburen ur genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Sofia Bylander; Sofia Gradh; [2011]
    Nyckelord :gender; interaction; treatment; girl; boy; hallway; genus; samspel; bemötande; flicka; pojke; tambur;

    Sammanfattning : Det vilar ett stort ansvar på förskolan som verksamhet vad gäller att motverka traditionella könsmönster. Att flickor och pojkar ska ha samma möjligheter samt att förskolan inte ska begränsa utifrån stereotypa könsroller beskrivs i läroplanen för förskolan, Lpfö 98/2010. LÄS MER

  5. 5. Kommunikativa samspel mellan barn och pedagoger : Vad utmärker en fungerande tambursituation?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Lise-Lotte Engström; [2010]
    Nyckelord :Preschool; hallway situation; communication; interaction; everyday routines; Förskola; tambursituation; kommunikation; samspel; vardagsrutiner;

    Sammanfattning : Abstract This text deals with one of the preschool everyday routine chores, and the phenomenon I have chosen to investigate is the hallway situation. The purpose of the study was to see if the hallway situation offers good communicative interactions between children and teachers, and investigate if the teachers use special strategies to make the hallway situation work. LÄS MER