Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kontroversiella frågor i undervisningen - vad, hur och varför? : En kvalitativ studie om ämnet kontroversiella frågor i samhällskunskapsundervisningen och vilket stöd som ges samhällskunskapslärare utifrån tre valda artiklar.

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Martin Dahlin; [2023]
    Nyckelord :Kontroversiella frågor; kontroversiella ämnen; samhällskunskap; undervisning; gymnasiet; didaktik; samhällskunskapsdidaktik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera vilket didaktiskt stöd som presenteras i Skolverkets artiklar för inspiration och stöd i arbetet om kontroversiella samhällsämnen och frågor i undervisningen. För att göra detta jämförs utvalda texter för stöd och inspiration från Skolverket med en samhällskunskapsdidaktisk bok för lärare. LÄS MER

  2. 2. "Jag vill bara kunna gå in, koppla upp mig och så ska det funka" : Svensklärares attityder till, och användning av, Powerpoint i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Karl Johansson; Erika Guardado; [2021]
    Nyckelord :didaktik; digital literacy; media literacy; modus; multimodal; Powerpoint; Google Presentation;

    Sammanfattning : Den här studien har som syfte att undersöka lärares attityd till användandet av Powerpoint i undervisningen. Vårt fokus har varit på lärares attityd till de presentationstekniska hjälpmedlen Powerpoint och Google Presentation. LÄS MER

  3. 3. Användning av 3-dimensionell artefakt : Stöd i mekanik i ämnet Teknik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Per Lundgren; [2020]
    Nyckelord :Artefakt; Begrepp; Didaktik; Interaktion; Modell; Ord; Sociokultur; Teknik;

    Sammanfattning : Under mina VFU-perioder uppdagades elevernas, oavsett etnisk bakgrund eller annat modersmål än svenska, ovana med språkliga termer och begrepp inom tekniska ämnen. Frågan som väcktes var hur jag ska kunna möta elevernas lärande och förståelse av de ord och begrepp som används inom ämnet Teknik. LÄS MER

  4. 4. Hållbarhet i ämnet Design : En undersökning om hur ett hållbarhetsperspektivkan ingå i designundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Helena Romberg; [2019]
    Nyckelord :hållbar utveckling; designpedagogik; ekologi; hållbar kursplanering; läroplansteori och didaktik;

    Sammanfattning : Trots att mycket tyder på världens miljöproblematik och kan tala för relevansen att elever ska få möta och bearbeta miljöfrågor i skolan, är det enligt mig inte tillräckligt stort fokus kring detta i styrdokumenten för ämnet Design på gymnasiet. Istället är det till exempel ett stort fokus på produktutveckling, designprocessens olika delar, marknadsundersökning, idégenerering och presentation av idéer, utan ett ord om miljö, hållbarhet eller ekologi. LÄS MER

  5. 5. Om högstadieelevers intresse i teknik och möjligheten för läraren att påverka intresset genom sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Catharina Erlich; [2018]
    Nyckelord :Intresse för teknik; begreppet teknik; teknik i skolan; teknikundervisning; teknik i vardagen; gymnasieval;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet har sin utgångspunkt i Skolinspektionens rapport 2014 som visar på stora brister i teknikundervisningen i grundskolan och på ett minskande intresse för teknikämnet hos högstadielever, särskilt hos flickor. En oro finns att elever i framtiden inte väljer en teknisk karriär. LÄS MER