Sökning: "teknik i förskolan"
Visar resultat 36 - 40 av 430 uppsatser innehållade orden teknik i förskolan.
36. En förskola för alla : Om inkludering och litteratur i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares förhållningssätt till hur barns språkutveckling och inkludering kan möjliggöras genom litteratur, för att främja en förskola för alla barn. Studiens teoretiska utgångspunkt baseras på det sociokulturella perspektivet och den fenomenografiska teorin. LÄS MER
37. Samverkan mellan hem och förskola förskollärares och utlandsfödda vårdnadshavares upplevelser av samverkan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med studien har varit att bidra med kunskap om vilken uppfattning förskollärare och utlandsfödda vårdnadshavare har av samverkan och kommunikation mellan hem och förskola och vad enligt deras upplevelser, kan hindra eller främja ett gynnsamt samarbete och kommunikation med varandra. Studien utgår från följande frågor: Hur upplever utlandsfödda vårdnadshavare och förskollärare samverkan och kommunikation mellan hem och förskola? Vad anser förskollärare främjar eller hindrar i deras samverkan och kommunikation med utlandsfödda vårdnadshavare? Vad anser utlandsfödda vårdnadshavare främjar eller hindrar deras samverkan och kommunikation med förskolan? För att få svar på dessa frågor har denna studie genomförts via kvalitativa semistrukturerade intervjuer med tre utbildade förskollärare och tre utlandsfödda vårdnadshavare. LÄS MER
38. Den hållbara utvecklingens utevistelse : En studie om hur förskollärare konstruerar undervisning av hållbar utveckling i en utomhusmiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med studien var att analysera hur förskollärare konstruerar undervisning inom hållbar utveckling utomhus. Studien utgår från en socialkonstruktionistisk teori och en kvalitativ metod där datainsamlingen skedde genom intervjuer med fyra förskollärare från olika förskolor. LÄS MER
39. Rektorers perspektiv och inverkanpå specialpedagogers arbetsuppgifter i förskolan : En kvalitativ och kvantitativ undersökning av rektorers samverkan med specialpedagoger i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : På 1990-talet skrevs specialpedagogik in i styrdokument för förskolan för första gången. I och med de växande barngrupperna och att barn i behov av stöd fick en mer självklar plats iförskolan ställdes det också krav på en bättre pedagogisk kvalité. LÄS MER
40. Dinosaurier, dinosaurier, dinosaurier! : En kvalitativ studie om kontinuitet och progression inom barns naturvetenskapliga lärande inför övergången till förskoleklass
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra möjligheter och begränsningar för kontinuitet och progression i barns naturvetenskapliga lärande inför övergången från förskola till förskoleklass. Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet. LÄS MER