Sökning: "teorier kost"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden teorier kost.

  1. 1. Medias skildringar av hälsa : En diskursteoretisk analys av begreppet hälsa genom tre dagstidningar och en tidskrift från åren 1962 och 1994

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Björn Gräslund; [2023]
    Nyckelord :Health; media; discourse; Hälsa; media; diskurs;

    Sammanfattning : Denna magisteruppsats undersöker hur begreppet hälsa skildrats av tre dagstidningar och entidskrift - åren 1962 och 1994. Forskningsinstansen är kvalitativ och bygger därmed på etthermeneutiskt förhållningssätt. LÄS MER

  2. 2. Äta kött igen? : En studie om veg*nska individers identitet och upplevelser kring att återintroducera kött

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Felix Hessel; Paulina Kronqvist; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Denna studie undersöker hur veganer och/eller vegetarianer upplever att börja äta kött igen efter att ha följt en växtbaserad kost under en längre tidsperiod. Undersökningen fokuserar på den individuella upplevelsen men också på sociala aspekter. Framförallt i förhållande till identitet och stigmatisering. LÄS MER

  3. 3. Barnfamiljers ekologiska konsumtionsvanor : En undersökning om hur prisökningen har påverkat svenska barnfamiljers ekologiska konsumtionsmönster

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Aylin Hristova; [2023]
    Nyckelord :Ekologiska livsmedel; konsumtionsmönster; prisökning; miljömärkning; barn;

    Sammanfattning : Ekologiskt livsmedel har länge varit eftertraktat av konsumenter i hela Sverige. Anledningen till populariteten är olika, däremot anses den personliga hälsan, djurens välmående, miljön och den biologiska mångfalden vara en del av det viktigaste faktorerna till att konsumenter handlar ekologiska livsmedel. LÄS MER

  4. 4. Nudging inom livsmedelsbutiker : En studie om huruvida konsumenter i Sverige och England påverkas av nudging

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola

    Författare :Malin Lager; Amanda Johnson Gunnarsson; [2022]
    Nyckelord :Nudging; grocery stores; marketing; behavior change; health; Nudging; livsmedelsbutiker; marknadsföring; beteendeförändring; hälsa;

    Sammanfattning : Nudging syftar till vilken aspekt som helst av valarkitektur som förändrar människors beteende på ett positivt vis utan att förbjuda några alternativ eller väsentligt ändra deras ekonomiska incitament. Marknadsföringsstrategin har blivit allt vanligare de senaste åren och förekommer bland företag men även samhället i stort. LÄS MER

  5. 5. Den viktiga hälsoresan : En kritisk diskursanalys av hur en hälsosam livsstil konstrueras på Instagram

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Nathalie Björklund; [2021]
    Nyckelord :Critical discourse analysis; health; healthy lifestyle; Instagram; Social media; healthism; Kritisk diskursanalys; hälsa; hälsosam livsstil; Instagram; sociala medier; hälsoism;

    Sammanfattning : Människors strävan efter att leva hälsosamt är inget nytt fenomen och många söker antingen själva efter information eller så får de motta hälsobudskap via media. I takt med att människor använder fler sociala medier framför traditionella medier, flyttas också mer ansvar för att producera innehåll till den enskilda individen. LÄS MER