Sökning: "teorier om lekar"
Visar resultat 26 - 30 av 33 uppsatser innehållade orden teorier om lekar.
26. På jakt efter kunskap i Idrott och hälsa : En studie om idrottslärarutbildares syn på kunskap genom de tre vanligaste aktiviteterna i ämnet
Kandidat-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka uppfattningar idrottslärarutbildare har om vad som är viktig kunskap för eleverna i grundskolan att utveckla genom de tre vanligaste aktiviteterna i ämnet Idrott och hälsa, enligt NU-03. De tre vanligaste aktiviteterna är bollaktiviteter, lekar och träning/motion. LÄS MER
27. Pojkar och flickors lek utomhus i förskolan : En studie om pedagogers inställning till konstruktion av könsroller
M1-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka pedagogers inställning till vad leken och leksakerna har för roll för pojkar och flickors utveckling av sin könsroll samt vad pojkar och flickor leker för lekar och vilka leksaker de använder sig av. I uppsatsen finns envetenskaplig bakgrund där olika begrepp som är centrala för studien kommer att belysas med hjälp av olika teorier. LÄS MER
28. Pedagogiskt drama i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : I den här studien bearbetas området pedagogiskt drama i förskolan. Vårt syfte är att belysa vad förskollärare anser att pedagogiskt drama innebär samt att diskutera hur förskollärare förhåller sig till pedagogiskt drama i förskolan. LÄS MER
29. "När man bygger rymdraket lär man sig" -en undersökning om barns egna tankar kring lek och lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Detta är en undersökning med ca 15 barn om deras tankar om lek och lärande. Barnen som är med i undersökningen är mellan 3-5 år. Barnen fick frågor som, Vad lär du dig i leken? Vem lär dig? När lär du dig? Syftet är att få barnens syn på deras lek och lärande. LÄS MER
30. Barn behärskar sitt språk genom leken - En studie om pedagogers uppfattningar om leken och språket i förskolan
Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : Undersökningens syfte är att belysa hur pedagogerna förhåller sig och uppfattar barns språkutveckling i leken. I litteraturstudier undersöks barns språk och lek. I den teoretiska bakgrunden tas styrdokument upp. Det sker även en genomgång av utvecklingspsykologiska teorier och kulturpedagogiska teorier. LÄS MER