Sökning: "textsamtal"

Visar resultat 21 - 25 av 187 uppsatser innehållade ordet textsamtal.

  1. 21. ”Textsamtal är en nödvändighet för att barnen ska kunna utvecklas” - En undersökning utifrån lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Cecilia Löfroth; Hanna Sundberg; [2023]
    Nyckelord :Lässtrategier; läsförståelse; mellanstadiet; stöttning;

    Sammanfattning : I denna studie har lärares arbete med textsamtal i samband med skönlitterär högläsning undersökts. Skolinspektionen har genomfört en granskning där det framkom att det läsfrämjande arbetet på skolorna minskar och att det var en brist på samtal om text. LÄS MER

  2. 22. Textsamtal med skönlitteratur somspecialpedagogisk undervisningsmetod : Läsförståelse och literacy i ämnet svenska som andraspråk med elever i flerspråkiga utbildningssammanhang

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Bengtsson Anna-Karin; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 23. Lärares arbete med att väcka och underhålla elevers läsmotivation : En kvalitativ studie om hur lärare inspirerar och motiverar elever till läsning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Henrysson; [2022]
    Nyckelord :läsning; läsmotivation; intresse; årskurs f-3; motivation;

    Sammanfattning : En stor del av kommunikationen i vårt samhälle sker igenom skriftspråk, så som böcker och andra texter. Läsförmåga är nödvändig för att ta del av skriftspråket. Läsutvecklingen är komplex och lärares stöttning i den är viktig, dessutom är intresse för litteratur och dess innehåll en viktig komponent för läsutveckling. LÄS MER

  4. 24. Undervisning av läsförståelse i gymnasieskolan : En kvalitativ intervjustudie av fem svensklärares uppfattningar om läsförståelse i deras undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Natalie Holmberg; [2022]
    Nyckelord :Gy11; gymnasieskola; läsförståelse; lässtrategier; styrdokument; svenska; texturval;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ undersökning om gymnasielärares arbete med läsförståelse i kursen svenska 1. De frågeställningar som ställts i studien handlar om hur lärare arbetar med läsförståelse i sin undervisning, vilka lässtrategier de använder och vilken syn de har på läsförståelse. LÄS MER

  5. 25. Spelifierade textsamtal : Skolbibliotekariers uppfattningar om spelifierade textsamtal och elevers delaktighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ida Arlid Weyde; [2022]
    Nyckelord :textsamtal; gamification; spelifierad undervisning; gamifide booktalks; delaktighet; skolbibliotekarier; läs- och språkstimulerande aktiviteter; spelifierade textsamtal;

    Sammanfattning : During my studies and my work as a teacher and school librarian, I have come into contact with different reading and language stimulating activities. I wanted to study how school librarians work with gamified booktalks and how they perceive students' participation. LÄS MER