Sökning: "textskrivande"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet textskrivande.

  1. 1. Kreativitet som Superkraft. En undersökning kring byggstenarna i min personliga kreativa process när jag skriver text och melodi till musikallåtar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Elvira Norbäck; [2023-02-20]
    Nyckelord :kreativitet; flow; kreativ process; musikal; musikalmaterial; textskrivande; inspiration; flödesskrivning; brainstorming; skapa;

    Sammanfattning : I denna undersökning konkretiserar jag min egna kreativa process när jag skapar låtmaterial till musikal. Syftet med undersökningen är att få syn på vilka steg som är essentiella när jag skapar och vilka tydliga byggstenar som finns i det kreativa arbetet. LÄS MER

  2. 2. Att kombinera ämneskunskaper, pedagogik och teknik : En intervjustudie om F-3 lärares reflektioner kring användning av digitala verktyg i svenskundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jeanette Henriksson; Joakim Ivarsson; [2023]
    Nyckelord :TPACK; digital tools; teaching; primary school; reading and writing development; TPACK; digitala verktyg; undervisning; grundskolan; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study is to investigate how primary school teachers use their subject knowledge in Swedish in combination with technology and pedagogy. Semi-structured interviews at three schools with five licensed teachers who teach Swedish have been interviewed based on a developed interview guide. LÄS MER

  3. 3. Vad säger forskning om genrepedagogikens effektivitet i F-3?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Frida Grimström; Karolina Johansson; [2023]
    Nyckelord :genrepedagogik; lågstadiet; språkutveckling; stöttning;

    Sammanfattning : Intresset för att göra denna uppsats fick vi då vi ville hitta funktionella och effektiva metoder för elevers språkutveckling. Vårt mål som färdiga lärare är att utforma en undervisning som är gynnsam för eleverna och som ger dem rätt verktyg för framtiden. LÄS MER

  4. 4. Svensklärare och digitala verktyg : En empirisk studie om digitala verktyg i svenskämnet sett ur lärares perspektiv i årskurs 4–9

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Disa Zakariasson Jönsson; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; grundskola; svenskämnet; lärare; semistrukturerad intervju; sociokulturellt och designteoretiskt perspektiv; kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur lärare i svenskämnet förhåller sig till digitala verktyg samt hur dessa används i svenskämnet. Studiens metod är en semistrukturerad intervjumetod med sociokulturella perspektivet och ett designteoretiskt perspektiv som teori. LÄS MER

  5. 5. Kontextuell grammatikundervisning för elevers skrivutveckling : En kunskapsöversikt i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sarah Criddle Sikrot; Amanda Söderholm; Evelina Ekstrand; [2022]
    Nyckelord :Kontextuell; grammatikundervisning; text; skriva;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt ämnar undersöka vilka utfall som kontextuell grammatikundervisning kan ha på elevers textskrivande i grundskolan. Kontextuell grammatikundervisning innebär att grammatik undervisas i samband med övrig undervisning och inte för sig själv. LÄS MER