Sökning: "therese s"

Visar resultat 6 - 10 av 738 uppsatser innehållade orden therese s.

  1. 6. Vacuum Chamber Adaptation for Low-Power Electric Propulsion Testing : Optimizing Anode Configuration and Electrical Interface for Hollow Cathode Testing, and Conceptualizing a Setup for Field Emission Electric Propulsion Testing

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Therese Bäckström; [2023]
    Nyckelord :Electric Propulsion; Field Emission Electric Propulsion Testing; FEEP Testing; Thruster Testing; Heaterless Hollow Cathode Testing; HHCTesting; Cathode Testing; Anode Design; Anode Configuration; Electrical Interface; Elektrisk Framdrivning; Fältjonisationsframdrivningstestning; Framdrivningstestning; Värmelös Hålkatodstestning; Katodtestning; Anoddesign; Anodkonfiguration; Elektriskt Gränssnitt;

    Sammanfattning : Electric Propulsion (EP) is widely acknowledged as a crucial technology for future space missions, offering significant propellant savings and enabling exploration of planetary missions with smaller spacecraft (s/c). For precise attitude control of these smaller spacecraft, Field Emission Electric Propulsion (FEEP) has emerged as a favorable option due to its exceptional thrust controllability. LÄS MER

  2. 7. Språkutveckling i förskolans utomhusmiljö : En intervjustudie om förskollärares syn på barns möjligheter till språkutveckling i förskolans utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Therese Wejshult; Josephine Fagrell; [2023]
    Nyckelord :Children s opportunities; environments; language development; outdoor environment; preschool learning; Barns möjligheter; förskola; lärmiljöer. språkutveckling; utomhusmiljö.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare ser på barnens möjligheter till språkutveckling i förskolans utomhusmiljö, samt vilka arbetssätt de använder sig av för att främja barnens språk. För att uppfylla detta syfte valdes semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  3. 8. Där våra världar möts : En kvalitativ intervjustudie om undersköterskors erfarenheter av att bemöta personer med demenssjukdom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Therese Nordgren; Anna Ström; [2023]
    Nyckelord :Dementia; nursing staff; person-centered care; qualitative content analysis; treatment; Bemötande; demens; kvalitativ innehållsanalys; personcentrerad vård; vårdpersonal;

    Sammanfattning : Bakgrund: Allt fler personer förväntas leva med demenssjukdom i framtiden. Att leva med demenssjukdom innebär att personen erhåller en känsla av att tappa sin identitet och demenssjukdomen medför även en svårighet att själv kunna tillgodose sina behov, vilket betyder att personen blir sårbar. LÄS MER

  4. 9. Din tonåring och alkoholen : en kvalitativ studie om Systembolaget och IQ:s kommunikationskampanjer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Nelly Bårdén; Therese Johansson; [2023]
    Nyckelord :IQinitiativet; kommunikationskampanjer; igenkänning; Tonårsparlören; encoding decoding; risksamhälle; strategisk kommunikation; Systembolaget; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur vårdnadshavare till tonåringar mellan 15-18 år ser på kampanjmaterial från IQ och Systembolaget, vidare hur detta formar konversationerna från vårdnadshavarnas perspektiv om ämnet alkohol. Studien utförs i tre intervjuer i form av fokusgrupper med vårdnadshavare till tonåringar. LÄS MER

  5. 10. Förskollärares perspektiv på barns delaktighet och inflytande : En kvalitativ studie om barns delaktighet och inflytande i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Petersson; Izabelle Warczachowski; [2023]
    Nyckelord :Participation; influence; power; preschool teacher; preschool; approach; the competent child; Delaktighet; inflytande; makt; förskollärare; förskola; förhållningssätt; kompetenta barnet;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur förskollärare förhåller sig kravet på barns rätt till delaktighet och inflytande i förskolans verksamhet. Detta när de både måste se till gruppens samt det enskilda barnets behov. Åtta semistrukturerade intervjuer med erfarna förskollärareligger till grund för vårt empiriska material. LÄS MER