Sökning: "tidning media"

Visar resultat 21 - 25 av 127 uppsatser innehållade orden tidning media.

  1. 21. Vem får vara expert? : En kvantitativ och kvalitativ studie av dagstidningarnas coronarapportering ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Linn Anglerfjord; Isak Jarnehäll; [2020]
    Nyckelord :Media; Genus; Jämställdhet; Representation; Corona; Expert;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka könsrepresentationen i Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Mer specifikt undersöks könsfördelningen bland experter i tidningarnas coronarapportering under april månad 2020. LÄS MER

  2. 22. Timeout i sportjournalistiken : En kvantitativ studie av genus i svensk sportjournalistik

    L3-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ida Funeland; Lisa Johansson; Tova Sundberg; [2020]
    Nyckelord :gender; athletes; #metoo; coverage rate; the gender of the writer; sports journalism; kön; idrottsutövare; #metoo; täckningstal; skribentens kön; sportjournalistik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka skillnader i hur manliga och kvinnliga idrottsutövare porträtteras i svenska tidningars sportjournalistik, utifrån tre centrala faktorer (1) tidsperspektiv, (2) täckningstal och (3) skribentens kön. Frågeställningar: • Har #metoo påverkat porträtteringen av könen i svenska tidningars sportjournalistik? • Påverkar tidningars täckningstal porträtteringen av könen i svenska tidningars sportjournalistik? • Påverkar skribentens kön porträtteringen av könen i svenska tidningars sportjournalistik? Teorier: Dagordningsteorin, gestaltningsteorin, tystnadsspiralen, medielogik Metod: I denna studie har vi använt oss av metoden kvantitativ innehållsanalys och genomfört undersökningen på två svenska tidningar, Aftonbladet och Nya Wermlands-tidningen. LÄS MER

  3. 23. Hur framställer lokalmedia och riksmedia idrottskvinnan under 1940-talet?Textanalys av friidrottaren Anna ”Nora-Anna” Larssons framställning i lokalmedia och riksmedia under 1940-talet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linda Flodman; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna undersökning har som syfte att undersöka hur lokalmedia och riksmedia framställer idrottskvinnan under 1940-talet. Detta görs genom att studera friidrottaren Anna ”Nora-Anna” Larsson mellan åren 1943–1949 utifrån lokaltidningen Nora Stads och Bergslagens Tidning och rikstidningarna Aftonbladet, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Allsport. LÄS MER

  4. 24. Undersökning av digital marknadsföringsstrategi

    Kandidat-uppsats, SLU/School for Forest Management

    Författare :Viktor Svedlund; [2020]
    Nyckelord :digitalisering; digital marknadsföring; sociala medier;

    Sammanfattning : Företag står under ständig utveckling och en drivkraft att öka sin omsättning och stärka sitt varumärke. För att nå ut med sin produkt, tjänst eller kännedom om varumärket så marknadsför sig företag. LÄS MER

  5. 25. Influera i tidningen eller influencer på Instagram? : En kvantitativ jämförelse av hur konsumenters attityd påverkas mot ett varumärke genom influencer marketing i sociala medier jämfört med marknadsföring i traditionella medier

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Malin Petersson; Sofia Svensson; [2020]
    Nyckelord :Instagram; newspaper; Instagram; tidning;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: I samma takt som sociala medier växer har också nya marknadsföringsstrategier tillkommit. Vi får reklam från människor som vi själva har valt att följa som gör samarbeten med företag i sociala medier, så kallat influencer marketing. LÄS MER