Sökning: "träning motivation undersökning"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden träning motivation undersökning.

  1. 1. När eleverna själva får välja! : En kvantitativ undersökning av måluppfyllelse och betyg vid ett inriktningsval i idrott och hälsa

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Mathilda Appelgren; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; gymnasiet; motivation; SDT; autonomi; betyg;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka hur en 2-årig intervention med ett inriktningsval i idrott och hälsa på gymnasiet samverkar med elevernas måluppfyllelse och betyg. Frågeställningarna var: Vilka eventuella skillnader i måluppfyllelse och betyg kan ses hos eleverna i interventionen jämfört med skolans övriga elever som läser samma kurs? Ytterligare frågeställningar var om detta såg olika ut för elever på yrkesförberedande program respektive högskoleförberedande program samt för flickor respektive pojkar. LÄS MER

  2. 2. Personlig träning : Varför söker man hjälp

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Kevin Mc Laughlin Önder; Egzon Kelani; [2022]
    Nyckelord :Coaching; personlig träning; motivation; hälsa; kompetens; self determination theory; autonomi;

    Sammanfattning : Studier visar att människor i dagens samhälle aktiverar sig i allt mindre utsträckning än förr då våra arbeten idag blivit mindre fysiskt krävande och där många idag även väljer ett mer stillasittande fritid. Långvarigt stillasittande dagligen, i brist på övrig fysisk aktivitet och motion, innebär tydligt en ökad risk för flertalet av de stora folksjukdomarna samt förtida död. LÄS MER

  3. 3. ”Man måste nå en kropp som inte ens finns på riktigt” : En Kvalitativ undersökning om ungdomars syn på attityder till kroppsideal och dess påverkan på deras träning på gym

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linnea Welander; [2022]
    Nyckelord :body ideal; adolescents; social media; gym; weightlifting; kroppsideal; ungdomar; sociala medier; gym; styrketräning;

    Sammanfattning : I puberteten blir ungdomar lättare påverkade av sociala mediernas kroppsideal och det fins en risk att de tvingar sig genom farliga dieter och träningsmetoder för att försöka skapa den ”perfekta kroppen”. Detta kan sluta med att många ungdomar sätter för höga krav på sin egen kropp och riskerar sin hälsa för att se ut som på bilderna på sociala medier. LÄS MER

  4. 4. "Styrkelyft är fan min grej" : En kvalitativ undersökning av vad som händer när kvinnor börjar lyfta

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Astrid Iderström Lidén; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sporten styrkelyft upplever en ökning av antalet kvinnliga utövare och att undersöka kvinnors upplevelser av att vara aktiva inom kraftsporter är ett till stora delar outforskat område. Det finns kunskapsluckor som behöver fyllas för att bättre förstå och fortsätta arbetet med att tillgängliggöra kraftsport som ett alternativ för flickor och kvinnor. LÄS MER

  5. 5. "Att läsa är jätteviktigt..." : En studie om vad elever 9-16 år väljer att läsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Revemark; Marina Walldorf; [2021]
    Nyckelord :Läslust; läsundervisning; läsvanor; motivation; sociala medier.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att få kunskap om vad elever läser, deras läsvanor och läslust i åldrarna 9-16 år, så att lärare och speciallärare ska kunna möta elevers intresse och entusiasm och stimulera deras läsutveckling. De tre frågeställningarna löd: Hur ofta och vad läser barn i åldern 9-16 år? Vad är elevers uppfattning om läsning? samt vad kan och brukar lärare göra för att motivera elevernas läsintresse? Vi har utgått från det sociokulturella perspektivet som menar att människan använder sig av sina olika resurser, såväl språkliga, intellektuella som fysiska för att ta till sig kunskap. LÄS MER