Sökning: "tystlåtna"

Visar resultat 16 - 20 av 29 uppsatser innehållade ordet tystlåtna.

  1. 16. Gråare och tystare men med mycket kunskap - En studie om förskollärares uppfattningar och strategier om blyga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingela Elversson; Anna Hernsell; [2018]
    Nyckelord :blyga barn; blyghet; förskola; förskollärare; kvalitativ metod; pedagogik;

    Sammanfattning : Förskolan är en arena där många barn, med olika behov, spenderar en stor del av sin tid. Blyga barn finns i varje barngrupp, vår uppfattning är att de blyga barnen ofta faller mellan stolarna då de är tysta och ”duktiga”. LÄS MER

  2. 17. Det är okej att vara blyg : En studie om hur pedagoger arbetar med blyga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Malin Nordström; Rebekka Moisio; [2018]
    Nyckelord :barn; förskola; blyg; pedagoger.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Studien bygger på pedagogers arbete med blyga barn i förskolans verksamhet. Under vår utbildning till förskollärare har vi saknat att ta del av området men även för att fördjupa oss hur tidigare forskning beskriver arbetet kring blyga barn. LÄS MER

  3. 18. Medberoende, genus och rollidentifiering : Män och kvinnors upplevelser av medberoende

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbete

    Författare :Maria Eriksson; Paulin Lindberg; [2016]
    Nyckelord :Codependency; Gender; Abuse; Relatives; Role identification; Mental illness; Medberoende; Genus; Missbruk; Anhöriga; Rollidentifiering; Psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att belysa män och kvinnors egna upplevelser av medberoende. I studien har en kvalitativ ansats använts och det material som har studerats är åtta förinspelade samtal, podcastavsnitt, publicerade på internet. Det empiriska materialet har analyserats utifrån teori om familjeroller och ett genusperspektiv. LÄS MER

  4. 19. Likabehandlingsarbete i förskolan : Intervjustudie med förskollärare utifrån värdegrundsfrågor

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Anette Johansson; Sara Sjöström; [2015]
    Nyckelord :Likabehandling; normer; styrdokument; förskolan; aktivt arbete; miljön; systematiskt kvalitetsarbete; möjligheter och hinder.;

    Sammanfattning : Normer, värdegrund och miljön i förskolan är något som framkommer genom helastudien. Informanterna lyfter fram hur de aktivt arbetar med dessa områden ur ettvärdegrundsperspektiv. LÄS MER

  5. 20. Hur lärare arbetar med tystlåtna elever i muntliga moment : Ett arbete om hur lärare främjar och bedömer den kommunikativa förmågan i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Kristin Lööf; [2015]
    Nyckelord :Quiet pupils; oral communicative ability;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how primary school teachers work with the oral communicative ability of students who are quiet or unwilling to communicate freely in the classroom. This study aims to answer the question: which methods and strategies are most beneficial for the quiet students and how do teachers discover and assess these students? A qualitative method using semi-structured interviews will be used as the primary means of answering this question. LÄS MER