Sökning: "tystlåtna"
Visar resultat 16 - 20 av 29 uppsatser innehållade ordet tystlåtna.
16. Gråare och tystare men med mycket kunskap - En studie om förskollärares uppfattningar och strategier om blyga barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Förskolan är en arena där många barn, med olika behov, spenderar en stor del av sin tid. Blyga barn finns i varje barngrupp, vår uppfattning är att de blyga barnen ofta faller mellan stolarna då de är tysta och ”duktiga”. LÄS MER
17. Det är okej att vara blyg : En studie om hur pedagoger arbetar med blyga barn i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Studien bygger på pedagogers arbete med blyga barn i förskolans verksamhet. Under vår utbildning till förskollärare har vi saknat att ta del av området men även för att fördjupa oss hur tidigare forskning beskriver arbetet kring blyga barn. LÄS MER
18. Medberoende, genus och rollidentifiering : Män och kvinnors upplevelser av medberoende
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbeteSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att belysa män och kvinnors egna upplevelser av medberoende. I studien har en kvalitativ ansats använts och det material som har studerats är åtta förinspelade samtal, podcastavsnitt, publicerade på internet. Det empiriska materialet har analyserats utifrån teori om familjeroller och ett genusperspektiv. LÄS MER
19. Likabehandlingsarbete i förskolan : Intervjustudie med förskollärare utifrån värdegrundsfrågor
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Normer, värdegrund och miljön i förskolan är något som framkommer genom helastudien. Informanterna lyfter fram hur de aktivt arbetar med dessa områden ur ettvärdegrundsperspektiv. LÄS MER
20. Hur lärare arbetar med tystlåtna elever i muntliga moment : Ett arbete om hur lärare främjar och bedömer den kommunikativa förmågan i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how primary school teachers work with the oral communicative ability of students who are quiet or unwilling to communicate freely in the classroom. This study aims to answer the question: which methods and strategies are most beneficial for the quiet students and how do teachers discover and assess these students? A qualitative method using semi-structured interviews will be used as the primary means of answering this question. LÄS MER