Sökning: "undervisning i stora klasser"

Visar resultat 11 - 15 av 57 uppsatser innehållade orden undervisning i stora klasser.

  1. 11. Inkludering av motivation i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Frida Espelund; Marika Knutsson; [2020]
    Nyckelord :elever; lärare; motivation; pedagogisk planering; pedagogiska redskap; samspel; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilken roll läraren har för att stärka elevers motivation, samt belysa hur man kan arbeta för att motivera elever i grundskolans tidigare år inom matematikämnet. Studiens frågeställningar är: Hur uppfattar lärare begreppet motivation? Hur ser lärare på sin roll för att skapa motivation hos sina elever inom matematikämnet? Hur arbetar lärare för att bibehålla eller öka elevers motivation till lärande inom matematikämnet? Studiens empiriska del utgörs av en kvalitativ metod bestående av semistrukturerade intervjuer, varpå urvalet består av fem verksamma lärare med ett gediget intresse för matematikämnet. LÄS MER

  2. 12. Synen på individanpassning i gymnasieskolans historieämne och svenskämne : En komparativ fallstudie om historielärares och svensklärares uppfattning om individanpassning i sin undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Historia

    Författare :Therese Lindbom; [2020]
    Nyckelord :individanpassning; historieämnet; svenskämnet; gymnasiet; individualisering;

    Sammanfattning : Genom en komparativ fallstudie har jag ämnat undersöka och jämföra hur historielärare och svensklärare uppfattar sin undervisning i relation till individanpassning. Studien har även undersökt lärarnas syn på ett samarbete mellan ämnena historia och svenska när det gäller anpassningar till elevers olika behov i undervisningen. LÄS MER

  3. 13. En fallstudie om genomförande av undervisning med hjälp av programmering

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Pauline Pinola; [2019-07-01]
    Nyckelord :Undervisning; programmering; digital kompetens; digitalisering; förmågor; lärande; delaktighet; förutsättningar; matematik; teknik;

    Sammanfattning : I denna didaktiska fallstudie har kvalitativ data samlats in genom att tre lektioner har observerats och tre lärare har intervjuats. Syftet med studien är att få en inblick i hur undervisning i tre klasser i årskurs 4-6 i ämnena matematik och teknik ser ut när det centrala innehållet programmering används, vilka kunskaper och förmågor tre lärare anser att undervisningen ger eleverna möjlighet att utveckla samt hur lärarna resonerar kring undervisningen. LÄS MER

  4. 14. Tycker vi lika - och spelar det någon roll? : Inkludering - En fallstudie

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ariel Emilio Espinosa; [2018]
    Nyckelord :Inkludering; delaktighet; jämlikhet; funktionshinderspolitik; skolmiljö; AST-klasser; Särskilt stöd;

    Sammanfattning : Hur landets skolpolitik bör utformas och implementeras är en återkommande fråga i den politiska debatten. Den jämlika skolan, som bottnar i likvärdighet, menar regeringen är målet. LÄS MER

  5. 15. Barns bildskapande i den proximala utvecklingszonen : En interventionsstudie av bildskapande lärandeobjekt i förskoleklass

    Master-uppsats,

    Författare :Barbro Bergfeldt; [2017]
    Nyckelord :Bild; förskoleklass; förskolan; estetisk verksamhet;

    Sammanfattning : Denna studie är gjord i förskoleklass inom ämnet bild för att generera kunskap om hur riktad bildundervisning kan påverka barns utveckling av färdighet förmåga och förståelse för bildskapande. Studien tar avstamp i Vygotskijs sociokulturella perspektiv och teori om den proximala utvecklingszonen (Vygotskij, 1998) och syftar till att problematisera en vanlig förekommande bild av att riktad undervisning i estetiska ämnen kan störa barns kreativa inre utveckling. LÄS MER