Sökning: "undervisning i stora klasser"

Visar resultat 6 - 10 av 57 uppsatser innehållade orden undervisning i stora klasser.

  1. 6. Hur påverkar olika undervisning elevers uppfattning om likhetstecknet? : En kvalitativ studie om hur elever i årskurs 3 uppfattar likhetstecknet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Alicia Ågren; Matilda Ödlund; [2021]
    Nyckelord :Matematik; likhetstecknet; relationell; operationell; undervisning; kritiska aspekter.;

    Sammanfattning : Studien har genomförts i tre klasser i årskurs tre på två olika skolor. Syftet är att undersöka hur elever uppfattar likhetstecknet samt huruvida denna uppfattning påverkas av olika undervisning. I fokus är en relationell förståelse för likhetstecknet. Studien använder sig av variationsteorin som teoretiskt ramverk. LÄS MER

  2. 7. "Of course my classroom is almost overcrowded" : En kvalitativ studie om läs- och skrivsvårigheter i Tanzania med fokus på regionerna Kagera och Dar es Salaam

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Daniella Gustafsson; Linnea Wallinder; [2021]
    Nyckelord :Education; reading and writing difficulties; Tanzania; primary school; teachers conditions; the Millennium goals; Agenda 2030; Utbildning; läs- och skrivsvårigheter; Tanzania; grundskola; lärares förutsättningar; milleniemålen; Agenda 2030;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att utveckla en förståelse för, och beskriva hur lärare i statligt ägda grundskolor i Tanzania arbetar med elever med läs- och skrivsvårigheter. Studien syftar till att ta reda på vilka förutsättningar grundskolelärare har för att kunna hjälpa elever med läs- och skrivsvårigheter och hur de arbetar för att nå det fjärde globala målet. LÄS MER

  3. 8. Elevers intresse av praktiska moment i de naturvetenskapliga ämnena och vad lärare beskriver som motiverande för elever : Enkätundersökningar besvarade av elever och lärare i naturvetenskaplig undervisning i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sari-Eeva Flemström; [2020]
    Nyckelord :NO-undervisning; praktiska moment; utmaningar för lärare; elevers intresse;

    Sammanfattning : Tidigare studier har visat att elevers intresse för NO-ämnet minskar och att elevers självförtroende försämras i ämnet när de blir äldre. Vidare har forskning visat att elevers intresse i praktiska metoder sjunker med åldern. LÄS MER

  4. 9. Lärares erfarenheter av gymnasieelevers intresse för religionsämnet : En kvalitativ studie ur ett lärarperspektiv på hur mångfald och kön kan påverka elevers intresse för ämnet och lärarnas didaktiska val i klassrummet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sandra Persson; Ana Tache; [2020]
    Nyckelord :religion; undervisning; attityder; gymnasieprogram; didaktik; mångfald;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker lärares syn på attityder hos gymnasieelever på olika program till religionsämnet i relation till faktorer som kön och mångfald. Vidare undersöks didaktiska val och utmaningar som lärare ställs inför i religionsundervisningen i klasser med religiös mångfald kontra klasser där en stor andel sekulära elever förekommer. LÄS MER

  5. 10. Läsförståelse för elever som undervisas utifrån grundsärskolans kursplaner i grundsärskolan och integrerade i grundskolan : Undervisning, möjligheter och hinder

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Matilda Fors; [2020]
    Nyckelord :läsförståelse; grundsärskolans kursplaner; grundsärskola; integrerade elever; intellektuell funktionsnedsättning; interaktion; sociokulturell kontext;

    Sammanfattning : Språket beskrivs i grundsärskolans kursplan i ämnet svenska som människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Undervisningen utifrån grundsärskolans kursplaner har ibland kritiserats för att inte ge förutsättningar för språkutveckling i meningsfulla sammanhang. LÄS MER