Sökning: "upplevelser akutmottagning"
Visar resultat 1 - 5 av 309 uppsatser innehållade orden upplevelser akutmottagning.
1. Att möta patienter på akutmottagning : - ur ett sjuksköterskeperspektiv
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning visade att det fanns flera bakomliggande orsaker till patienters negativa upplevelser av ett besök på en akutmottagning. Dessa orsaker kunde leda till patienters verbal och fysisk aggression. LÄS MER
2. Patienters upplevelse av vårdpersonalens bemötande på akutmottagning
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: I Sverige besöker cirka 1,6 miljoner personer 19 år eller äldre årligen akutmottagningar. En stor andel av klagomålen inom hälso-och sjukvård baseras på bemötandet där dåligt bemötande är förenligt med sämre patientsäkerhet, mer resurskrävande vård och sjukare patienter. LÄS MER
3. Sjuksköterskors upplevelser av hot och våld på akutmottagningar : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)Sammanfattning : Bakgrund: Hot och våld rapporteras öka mot samhällsnyttig personal och sjuksköterskor på akutmottagningar är den mest drabbade yrkeskategorin. Sjuksköterskorna beskriver att de dagligen är utsatta för hot och våld där patienter och anhöriga är utövarna. LÄS MER
4. Äldres upplevelser av att vistas på akutmottagning : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)Sammanfattning : ABSTRAKT Gustafsson O & Karlsson P. Äldres upplevelser av att vistas på akutmottagning. Enlitteraturstudie. Examensarbete i omvårdnad 15 högskolepoäng. LÄS MER
5. Patienters upplevelser av bemötandet på akutmottagningar
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Introduktion: Sjukhusens akutmottagningar präglas av överbeläggning, hög arbetsbelastning och stress vilket ställer stora krav på sjuksköterskans kompetens. Majoriteten av de klagomål som lämnas efter kontakt med hälso- och sjukvården handlar om bristande kommunikation och delaktighet. LÄS MER