Sökning: "utbildning skolor"
Visar resultat 6 - 10 av 1019 uppsatser innehållade orden utbildning skolor.
6. Har du blivit formellt inbjuden? : En studie om hur lärare undervisar om formella texter ur ett kompensatoriskt perspektiv och ett sociokulturellt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med syfte att undersöka hur fem legitimerade svensklärare undervisar om det formella textskrivandet i kursen svenska 2 på gymnasienivå. Studien har ett kompensatoriskt perspektiv då skolan och dess lärare ska se till att alla elever får chans att nå så långt de kan. LÄS MER
7. Konsekvenser av förändringar i det svenska skolväsendet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : För de flesta elever utgör gymnasieskolan det sista steget före universitetsstudier, och inom vissa program får eleverna till och med en försmak av högre utbildning. Gymnasiet sammanfaller med en period i ungdomen som kan vara emotionellt utmanande, vilket gör det angeläget att erbjuda eleverna en klar, tydlig och rättvis vägledning så långt det är möjligt. LÄS MER
8. Vägen från förskola till förskoleklass : utifrån kontinuitet och trygghet för det enskilda barnet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Övergångsprocessen från förskola till förskoleklass ser olika ut. Vi studenter har genom arbete och verksamhetsförlagd utbildning upplevt att förskolor och skolor arbetar olika mycket med övergångsaktiviteter mellan verksamheterna. LÄS MER
9. Den sista grundskolans vara eller icke vara på en landsbygdsort : En analys om förslaget att lägga ned ortens sista skola utifrån barnets mänskliga rättigheter
L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : Uppsatsen syftar till att fördjupa förståelsen för mänskliga rättigheter genom att granska nedläggning av skolor på landsbygden. Frågan om barnets rätt till en likvärdig och högkvalitativ utbildning enligt barnkonventionen är central. LÄS MER
10. Finns det skillnader på religionsundervisning i det mångkulturella och monokulturella klassrummet? : Ett normkritiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Dagens klassrum blir mer och mer mångkulturella, vilket betyder att vi som blivandelärare måste skapa kunskap om hur religionsundervisning kan bedrivas på ettinkluderande och värderingsfritt sätt. Syftet med texten är att genom kvalitativaintervjuer synliggöra de eventuella normer och skillnader som finns i det mångkulturellaoch det monokulturella klassrummet. LÄS MER