Sökning: "utbildningskrav"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade ordet utbildningskrav.

  1. 1. Nya utbildningskrav - Hur påverkas rekryteringen? : En kvalitativ studie om de nya utbildningskravens påverkan på rekryteringen av revisorer

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Emelie Eriksson; Oscar Hermodsson; Paulina Frykholm; [2023]
    Nyckelord :Auditor; profession theory; auditor education; audit quality; competence; recruitment; audit teams; Revisor; professionsteori; revisorsutbildning; revisionskvalité; kompetens; rekrytering; revisorsteam;

    Sammanfattning : Titel: Nya utbildningskrav – Hur påverkas rekryteringen? En kvalitativ studie omde nya utbildningskravens påverkan på rekryteringen av revisorer Författare: Emelie Eriksson, Paulina Frykholm och Oscar Hermodsson Handledare: Linus Axén och Rickard Wilhelmsson Nyckelord: Revisor, professionsteori, revisorsutbildning, revisionskvalité, kompetens,rekrytering, revisorsteam Bakgrund: I takt med omvärldsförändringar som globalisering, teknisk utveckling och nya regler för finansiell och icke-finansiell rapportering, står den traditionella revisorsrollen inför en förändring och revisionsbranschen behöver anpassas utefter detta. Den 1 juli 2018 ändrade Revisorsinspektionen utbildningskraven för att bli auktoriserad revisor. LÄS MER

  2. 2. En fastighetsmäklares utbildningskrav samt profession : En kvalitativ studie om hur fastighetsmäklarprofessionen påverkar  transaktionskostnader i Sverige och Australiens delstat New South Wales

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Ellen Andersson; Linn Baumann; [2023]
    Nyckelord :Fastighetsmäklare; profession; preprofession; semiprofession; transaktionskostnader; sökkostnader; förhandlingskostnader; kontrollkostnader;

    Sammanfattning : Titel: En fastighetsmäklares utbildningskrav samt profession -  En kvalitativ studie om hur fastighetsmäklarprofessionen påverkar  transaktionskostnader i Sverige och Australiens delstat New South Wales Nivå: Kandidatuppsats i ämnet Fastighetsvetenskap Författare: Ellen Andersson och Linn Baumann Handledare: Peter Palm Datum: Juni 2023 Syfte: Syftet är att bidra till ökad förståelse för hur fastighetsmäklaryrket i New South Wales och Sverige skiljer sig i sin profession samt hur detta påverkar dess transaktionskostnader. Metod: Denna studie har applicerat en komparativ kvalitativ forskningsmetodik. LÄS MER

  3. 3. Revisionsbranschen i förändring : En analys av vilket avtryck som förändrade utbildnings- och kompetenskrav lämnat på revisorsprofessionen

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Johanna-Louise Berglund; Emma Sjögren; [2023]
    Nyckelord :Profession; Audit; Auditor; Professionalization; Professional identity; Profession; Revision; Revisor; Professionalisering; Professionsidentitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Revisorsprofessionen har under senare år präglats av ökade kompetenskrav, där Revisorsinspektionen har försökt att framkalla en bredare kompetensbas genom att lätta på revisorernas utbildningskrav. En profession som utsätts för förändringar kan riskera att deprofessionaliseras genom att förlora utmärkande kännetecken, förtroende, auktoritet, kompetens och status. LÄS MER

  4. 4. Nya utbildningskrav - hur påverkas revisorsprofessionen?En kvalitativ studie om revisorers uppfattning av de nya utbildningskraven för attbli auktoriserad revisor.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro Universitet

    Författare :Wilma Bergkvist; Emma Björklund; Josephina Olsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Skolstress i grundskolan : Studie- och yrkesvägledares arbete och upplevelser kring elevers skolstress

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Linnea Carles; Susanne Lindström; [2022]
    Nyckelord :Skolstress; studie- och yrkesvägledare; elevhälsoteam; grundskola; coping;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån studie- och yrkesvägledares upplevelser och erfarenheter utveckla kunskap om elevers skolstress i årskurs 7 – 9. Under rubriken bakgrund gör vi en genomgång av begreppet skolstress samt presenterar underlag till att psykisk ohälsa har ökat bland barn och ungdomar och att de ökade kraven i skolan tillsammans med ett ökat utbildningskrav är en bidragande faktor. LÄS MER