Sökning: "utbud i butiker"

Visar resultat 6 - 10 av 59 uppsatser innehållade orden utbud i butiker.

  1. 6. En knuff i rätt riktning - en vinst för samhället och individen

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Kajsa Kihlberg; [2021]
    Nyckelord :Sustainable consumption; circular economy; nudging; nudge; behavioural theory; Retuna Återbruksgalleria; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to analyze how Retuna Återbruksgalleria by using Nudging, a behavioural theory, could operate as an environmental educator and attain a sustainable consumer which together could result in competitiveness on the market. Four different nudging tools was analyzed; simplification and framing of information, changes in the physical environment, the default option and the use of social norms. LÄS MER

  2. 7. HÅLLBAR HANDEL I UMEÅ : Kan acceleratorprogram få lokala handelsbolag att prestera i krissituationer?

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Tove Norin; Klara Nygren; [2021]
    Nyckelord :Hållbarhet; handel; Umeå; acceleratorprogram; SME;

    Sammanfattning : Handelsbranschen står inför ständig förändring med digitalisering och globalisering världen över. Samtidigt har en ny institutionell enhet blommat upp inom den entreprenöriella världenmed intention att minska frekvensen av misslyckade företag, nämligen företagsinkubatorer ochacceleratorer. LÄS MER

  3. 8. Second hand: Ofräscht och billigt : En kvalitativ studie om gymnasieelevers attityder till second hand-köp inom modehandeln

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Sebastian Lindblom; Stina Hägg; Elin Rådberg; [2021]
    Nyckelord :Second hand; barriers; motive; attitudes; theory of planned behaviour; the buying process. 4; Second hand; barriärer; motiv; attityder; teori om planerat beteende; köpprocessen.;

    Sammanfattning : Second hand har genomgått olika faser sedan många år tillbaka och har med tiden ändrat status för konsumenten. Idag kan second han bäras med omtanke för miljön och hållbar konsumtion eller som en modetrend. Idag har det utvecklats fler second hand-verksamheter som möter den allt mer miljömedvetna konsumenten. LÄS MER

  4. 9. Spelar tillgången till fysiska butiker någon roll? : En kvalitativ studie om Generation Ys användning av e-handel för mode

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Daniel Söreng; Klara Kindlund; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att handla mode via e-handel är idag lika självklart som att handla mode i fysiska butiker. Då många konsumenter utnyttjar e-handelns för att handla modevaror är det intressant för företag att få en förståelse för konsumentbeteende online. LÄS MER

  5. 10. Shopping i tidrummet : En studie om individers möjligheter att nyttja den fysiska och virtuella handeln

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Astrid Holmberg; Elin Lindblom; [2020]
    Nyckelord :shopping; tidsgeografi; restriktioner; fysiska butiker; onlinebutiker;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker individers möjligheter och begränsningar till att nyttja både den fysiska och virtuella handeln, med analys ur ett tidsgeografiskt perspektiv. Möjligheterna och begränsningarna har identifierats med de tidsgeografiska begreppen restriktioner och handlingsutrymme, och undersökningen avgränsas till kvinnor i Uppsala. LÄS MER