Sökning: "utemiljö barn"

Visar resultat 1 - 5 av 217 uppsatser innehållade orden utemiljö barn.

  1. 1. När ska barnen vara med? : en kartläggning av skånska kommuners arbete kring barns deltagande i utveckling och förändring av fysisk utemiljö

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Anna Boman; Amanda Margaretha Odell Kling; [2024]
    Nyckelord :barn; barnperspektiv; barnets perspektiv; delaktighet; deltagande; fysisk planering; fysisk utemiljö; kommun; metod;

    Sammanfattning : Sedan 2020 har FN:s Barnkonvention varit lagstadgad i Sverige och alla barn har därför laglig rätt att vara delaktiga och delta i beslut och frågor som rör dem. Den fysiska utemiljön påverkar barn och att genom att låta barn delta i utveckling och förändring av densamma främjas bland annat barnets demokratiska kunskaper, barnets hälsa men också en hållbar stadsplanering. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogers syn på pedagogers icke-verbala uttryck i utemiljön och dess betydelse för barn i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Larsson; Therese Granqvist; [2024]
    Nyckelord :Förskolans utemiljö; icke-verbala uttryck; interaktion; specialpedagog; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Studien förväntas bidra till ökad kunskap om specialpedagogens roll och uppdrag i förskolan och en ökad medvetenhet om vikten av pedagogers icke-verbala uttryck. Utifrån detta kan specialpedagogen tänkas anpassa sitt ledarskap i det pedagogiska arbetet som i sin tur kan skapa en mer stödjande miljö för alla barn i förskolan, oavsett behov av stöd i sin språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. Handlingserbjudanden i förskolans utomhusmiljö sett ur sex förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Maria Hvilvald; Emilia Wåhlin; [2023]
    Nyckelord :affordance; förskolans utemiljö; handlingserbjudande; förskollärarens inställning;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att beskriva och analysera de handlingserbjudande som beskrivs av förskollärare i relation till förskolans utomhusmiljö. Studiens insamlade data har tolkats och bearbetats av oss utifrån sex respondenters intervjusvar vilka genomförts utifrån en semistrukturerad intervjuguide. LÄS MER

  4. 4. Landsbygd eller stadskärna? : En studie om den geografiska placeringens påverkan på förskollärares syn på fysisk aktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Elin Nilsson; Sara Flenhagen; [2023]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Förskollärare; Förskola; Landsbygd; Stad; Syn; Utemiljö.;

    Sammanfattning : Förskolan är den miljö och arena där barnen spenderar stor del av sina liv i. Stillasittandet har ökat och allt fler barn rör sig mindre idag. Rörelse är viktigt för att vi ska kunna må bra, samt att det har en inverkan på vår hälsa och utveckling. LÄS MER

  5. 5. Lekvärden och grönska på en urban skolgård : en undersökning av Tiundaskolans skolgård

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Julia Grassman; Ylva Ledberg; [2023]
    Nyckelord :Landskapsarkitektur; skolgård; lekvärden; urban grönska; friyta; Tiundaskolan;

    Sammanfattning : Kvaliteten på skolgårdar som utemiljö är mycket viktig för barn i deras vardag. En väl utformad utemiljö uppmuntrar till och möjliggör lek, vilket i sin tur är behövligt för barnens utveckling, hälsa och välmående. LÄS MER