Sökning: "utsträckning högläsning"

Visar resultat 11 - 15 av 90 uppsatser innehållade orden utsträckning högläsning.

  1. 11. Pedagogernas uppfattningar kring högläsning i förskolan : En kvalitativ undersökning om hur högläsning används i förskolan för att stärka barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johanna Kronqvist; Elin Ahlenius; [2022]
    Nyckelord :Literacy; read aloud; language development; preschool; Literacy; högläsning; språkutveckling; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om pedagogernas uppfattningar om vilken eventuell påverkan högläsning har på barns språkutveckling. I studien har det använts en kvalitativ metod där data samlades in genom intervju av fokusgrupper. LÄS MER

  2. 12. Könsstereotyper och högläsning i förskolan : Förskollärares förhållningssätt till könsstereotyper vid högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :David Grönblad; Kevin Hult; [2022]
    Nyckelord :förskollärares förhållningssätt; högläsning; könsstereotyper;

    Sammanfattning : Arbetet syftar till att undersöka om och hur förskollärare arbetar med könsstereotyper genom högläsning; en undersökning som skett genom kvalitativa, strukturerade intervjuer med förskollärare utifrån deras förhållningssätt till högläsningsmaterial och könsstereotyper i förskolan. Vidare har vi utforskat möjligheten att eventuellt synliggöra skillnader mellan förskollärares arbetssätt i relation till vilket klassområde förskolan de arbetar på är belägen. LÄS MER

  3. 13. Högläsning – en språkutvecklande fruktstund : En kvalitativ studie om lärares högläsning som undervisningsmoment

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Svensson; Johanna Hjort; Amanda Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; sociokulturellt perspektiv; skola; lärare.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och synliggöra hur lärare i lågstadiet arbetar med högläsning i undervisningen samt hur lärarna uppmuntrar till elevers lärande i det arbetet utifrån ett sociokulturellt perspektiv. I forskningsläget framgår det att lärarens undervisningspraxis är av vikt för att utveckla elevers ordförråd och läsförståelse vid högläsning. LÄS MER

  4. 14. Högläsning i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om högläsningens och samtalets betydelse för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Nelly Dunsö; Jenny Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Barn; Högläsning; Samtal; Språkutveckling; Dialogisk högläsning; Performativ läsning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares uppfattningar om högläsning och samtalet i samband med högläsning. En kvalitativ metod har tillämpats genom semistrukturerade intervjuer med åtta yrkesverksamma förskollärare. Intervjusvaren har analyserats med hjälp av den sociokulturella teorin. LÄS MER

  5. 15. Förskollärares syn på högläsning som undervisning i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang om att organisera och använda högläsning i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Melin; Sofia Vipsjö; [2022]
    Nyckelord :högläsning; förskola; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie avser att få en djupare inblick i hur förskollärare väljer att arbeta med högläsning i sin undervisning. I förskolans värld är högläsningen ett verktyg som bidrar till språkutveckling, relationsskapande och ämneskunskap. LÄS MER