Sökning: "utsträckning högläsning"

Visar resultat 21 - 25 av 90 uppsatser innehållade orden utsträckning högläsning.

  1. 21. Högläsning och barns språkutveckling : En intervjustudie om svensklärares didaktiska val vid högläsning i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Maja Sundqvist; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; läsintresse; läsutveckling; årskurs 1–3; språkutveckling; svenskundervisning; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur utvalda lärare motiverar högläsning i klassrummet samt vilka didaktiska val de gör vid högläsning för att främja elevernas läsintresse, läsutveckling och ordförråd.Aktuell forskning som ligger till grund för denna studie menar att högläsning är en aktivitet som bör planeras och prioriteras i skolan för att främja elevernas läsintresse, läsutveckling samt stärka deras ordförråd. LÄS MER

  2. 22. Det var en gång... : En enkätstudie om högläsning och boksamtal på lågstadiet med kvalitativa och kvantitativa aspekter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sanna Basualto; Erika Udén Möller; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; skönlitteratur; boksamtal; lågstadiet; identitetsskapande; Chambers Läsandets cirkel.;

    Sammanfattning : Studien syftar till att synliggöra i vilken utsträckning och med vilka motiv boksamtal och högläsning av skönlitteratur sker på lågstadiet. Dessutom undersöks vilka faktorer som inverkar på hur F–3-lärare arbetar kring boksamtal och högläsning av skönlitteratur utifrån Aidan Chambers teori, Läsandets cirkel (2011). LÄS MER

  3. 23. Skönlitteratur - hur arbetar lärarna och vad tycker eleverna?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Katherine Ackman; Carmen Lindström; [2021]
    Nyckelord :Meningserbjudande; elevuppfattningar; skönlitterär undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur tre grundskollärare beskriver sitt arbete med skönlitteratur i grundskolans årskurs 1. Syftet är också att fördjupa vår kunskap om vad som utgör de dominerande inslagen  i deras skönlitterära undervisning, vilka uppfattningar som deras elever har om den erbjudna undervisningen. LÄS MER

  4. 24. Högläsning i förskolan : En enkätstudie om pedagogers arbete med barns delaktighet och språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nelly Semaan Charro; Christine Thorander; [2021]
    Nyckelord :högläsning; delaktighet; inflytande; språkutveckling; förskola;

    Sammanfattning : Bakgrund Vår undersökning är inriktad mot högläsning i förskolan. Vårt fokusområde berör pedagogernas syn på högläsning och de tillfällen som pedagogerna skapar för ämnet i förskoleverksamheter. Forskarna lyfter fram pedagogernas olika syften med högläsning. LÄS MER

  5. 25. Högläsning för elever i årskurs 4-6 : En intervjustudie om lärares syn på högläsning, val av böcker och tankar kring normkritik vid högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Ann-Louise Mossberg; [2021]
    Nyckelord :Reading aloud; choice of literature; norm criticism; elementary school; education; Swedish; Högläsning; litteraturval; normkritik; grundskola; undervisning; svenska;

    Sammanfattning : Abstract Reading aloud does not have its own place in the curriculum for grades 4-6. This means that it is up to the teachers to decide whether they should read aloud in their teaching and, if so, to what extent. Neither are there any clear guidelines as to what kind of literature the pupils should take part of. LÄS MER