Sökning: "utveckling till vuxen"

Visar resultat 26 - 30 av 149 uppsatser innehållade orden utveckling till vuxen.

  1. 26. Tillsammans - att rita en skola från barnets egna perspektiv

    Master-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Ida Larsson; [2021]
    Nyckelord :School; Stockholm; children; children rights; architecture;

    Sammanfattning : När barnkonventionen blev till lag i Sverige den 1:a januari 2020 blev jag intresserad av hur konventionen kan implementeras inom arkitektur och mer specifikt vilken inverkan den kan ha på utvecklingen av de fysiska miljöer och designprocesser som rör barn. Barnkonventionen grundades år 1980 av FN och för att sammanfatta dess innehåll introducerade den en syn på barn som kompetenta och handlingskraftiga individer och sociala medborgare. LÄS MER

  2. 27. Lekens betydelse för barns lärande : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning om barns lek i förskolan sett utifrån ett lärandeperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Linnéa Granath; [2021]
    Nyckelord :Preschool; preschool teacher; play; learning; teaching; sociocultural perspective.; Förskola; förskollärare; lek; lärande; undervisning; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Denna studie har till syfte att undersöka förskollärarnas uppfattning och användande av lek i relation till lärande i förskolans verksamhet. Studien ska belysa och handla om att studera lekens betydelse för barns lärande, utifrån några förskollärares perspektiv. LÄS MER

  3. 28. ADHD och konsekvenserna av en sen diagnos : En kvalitativ studie med fokus på upplevelser kring hur det känns att diagnostiseras med ADHD i vuxen ålder

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbete

    Författare :Lavdze Kochani; [2021]
    Nyckelord :ADHD; late diagnosis; locus of control and labeling theory; ADHD; sen diagnos; kontrollfokus och stämplingsteori;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine what people with a late (adult) ADHD diagnosis experience was contributing to the late diagnosis. The empirism of this study is mainly interviews with adults that have been diagnosed with ADHD. By applying a thematic analysisas a method, the empirics have been able to be categorized and analyzed. LÄS MER

  4. 29. Lekens roll i förskolans läroplan – : - En studie av hur begreppet lek skrivits fram i förskolans styrdokument.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Veronica Jansson; [2021]
    Nyckelord :: Textanalys; läroplansteori; formuleringsarena; lek; styrning; läroplanen för förskolan; begreppshistorisk analys;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på en begreppshistorisk textanalys med läroplansteori och dess formuleringsarena som utgångspunkt. Studiens syfte är att analysera hur begreppet lek skrivs fram i läroplanen för förskolan. LÄS MER

  5. 30. Häktningsinstitutet för barn – En förändring ur ett barnrättsperspektiv eller bara en repressiv utveckling?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Olivia Melin; [2021]
    Nyckelord :straffrätt; straffprocessrätt; häktning; restriktioner; barnrättsperspektiv; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate the legal position for children being detained and discussing how that relates to children’s particular protective value in penalty- and criminal procedure law. I am also discussing and reflecting on the legislation’s eventual flaws, need of change and improvement and how changes and improvements in those cases could be appropriate from a perspective of the children’s rights. LÄS MER