Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Värdegrund i förändring : En tematisk textanalys av grundskolans värdegrund och dess överensstämmelse med examensordningen för grundlärare 1994–2022

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Edin; Sanna Stenberg; [2022]
    Nyckelord :Värdegrund; läroplan; lärarutbildning; historisk förändring; Biesta; tematisk textanalys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att analysera hur skolans värdegrund har förändrats i grundskolans läroplaner mellan 1994–2022 samt hur värdegrunden överensstämmer med examensordningen för grundlärare under samma tidsperiod. Studien utgår från följande frågeställningar: ”Vilka normer och värden innehåller skolans värdegrund i grundskolans läroplaner Lpo 94, Lgr 11 och Lgr 22?”, ”Hur överensstämmer skolans värdegrund med examensordningen för grundlärare mellan 1994–2022?” samt ”Hur har skolans värdegrund och överensstämmelsen med examensordningen för grundlärare förändrats över tid?”. LÄS MER

  2. 2. Att arbeta med värdegrunden : En kvalitativ studie av gymnasielärares syn på värdegrunden i ämnet samhällskunskap och hur värdegrunden kan realiseras i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sandra Delcomyn; [2022]
    Nyckelord :Värdegrunden; människolivets okränkbarhet; individens frihet och integritet; alla människors lika värde; jämställdhet; solidaritet; samhällskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : I början av 1990-talet myntades begreppet ”värdegrunden” för att tydliggöra skolans fostrande huvuduppdrag när det gäller värden, men utredningar har visat att värdegrundsbegreppet uppfattas som både diffust och mångfacetterat. Denna studie har därför haft för avsikt att undersöka samhällskunskapslärares beskrivningar av innehållet i definitionen av de fem grundläggande demokratiska värden som skrivs fram i skollagen; människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet, solidaritet. LÄS MER

  3. 3. Skolans värdegrund i media : En studie om värdegrundsbegreppet i SvD och DN 1992-2020

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anders Dunemyr; [2021]
    Nyckelord :values; media debate; democracy; the school’s societal function; content analysis; curriculum theory; värdegrund; mediedebatt; demokrati; skolans samhällsfunktion; innehållsanalys; läroplansteori;

    Sammanfattning : This study intends to develop knowledge about how the Swedish concept of values (“Värdegrund”)is used in the media, how the concept has shifted over time in the media from 1992 to 2020, and what this says about the school's function as part of society. Since the concept of values, with its set of values was incorporated, the difficulty over time has been in different emphases of what is considered to strengthen values. LÄS MER

  4. 4. Värdet av värdegrunden? : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om arbete med värdegrundsfrågor i skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ida Nilsson; Anita Trnjanin; [2021]
    Nyckelord :värdegrund; värdegrundsarbete; etik och moral; demokrati; fostran; Lgr11; arbetssätt;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka lärares tankar och uppfattningar av värdegrundsarbetet i årskurserna F-3. Insamlandet av data har skett genom semistrukturerade intervjuer med sex lärare i olika årskurser mellan F-3. Intervjuerna transkriberades och genom en tematisk analys har data sedan bearbetats och kodats. LÄS MER

  5. 5. Fostransuppdraget. En kvlitativ studie gällande lärarstudenters förhållningssätt och upplevelser kring fostran och värdegrund i lärarutbildningen.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mirna Alijagic; [2015-12-07]
    Nyckelord :Fostran; värdegrunden; skolan; lärarutbildning; lärarstudenter;

    Sammanfattning : Bakgrund: Läraruppdraget innebär, förutom att lära ut ämnena i vilka lärare är specialiserade, att fostra elever till goda och demokratiska samhällsmedborgare. Det finns i skolans styrdokument fastställt att alla lärare i skolans värld ska överföra ett kulturarv av värden, traditioner, språk och kunskaper till eleverna. LÄS MER