Sökning: "vad är minoritet"

Visar resultat 1 - 5 av 113 uppsatser innehållade orden vad är minoritet.

  1. 1. Samers rätt till land vs. gruvbolagens rätt till gruvnäring : Hur hanteras intressekonflikten rättsligt?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Madelene Svensson; [2024]
    Nyckelord :Samer; gruvverksamhet; urfolk; internationell utblick; folkrätt;

    Sammanfattning : I Sverige råder omfattande lagstiftning både vad gäller gruvverksamhet, tillhörandetillståndsprocesser och de rättsregler som skyddar samers rätt till mark i syfte att bedrivarennäring. Rättsområdena är båda dynamiska och beroende av utvecklingen i internationellrätt. LÄS MER

  2. 2. Musik, en överlevnadsstrategi för svarta kroppar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Aurelia Kisseih; [2023-05-24]
    Nyckelord :minoritetsstress; prestationsångest; förväntning; föreställning; mental träning; kristallmeditation; soundterapi; musikterapi;

    Sammanfattning : I åttonde klass gjorde vi en studieresa på Lindhagaskolan till Polen. Jag kommer inte ihåg så mycket av koncentrationslägren, utan mer några incidenter varav en, när en gumma kom fram och gapade ivrigt “picture picture”. Hon ställde sina två barn bredvid mig och började knäppa kort. LÄS MER

  3. 3. ”Läraren har såklart en plan” för hur idrott ska inkludera alla : En kvalitativ studie om inkludering i grund- och gymnasieskolans undervisning avseende elever med invandrarbakgrund.

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Boaz Japalwonga; [2023]
    Nyckelord :Skola; Urbana områden; struktur; disciplinering;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning: Syftet med denna studie är att retrospektivt undersöka hur lärarstudenter med invandrarbakgrund på gymnastik och idrottshögskolan (GIH) ser på sin egen skolgång i grund- och gymnasieskolan avseende inkludering och lärarens sätt att arbeta med elever med invandrabakgrund. Studiens forskningsfrågor är: Hur upplevde lärarstudenterna det pedagogiska mötet mellan eleverna och läraren i idrott och hälsa? Hur såg relationen ut mellan elev och lärare under lärarstudenternas tidigare skolgång?                Upplever lärarstudenterna att det fanns en tydlig struktur och disciplin under lektionerna i grund- och gymnasieskolan? Metod: Syftet med denna studie är att undersöka och belysa hur manliga studenter med invandrarbakgrund ser på idrott från grundskolan. LÄS MER

  4. 4. “Det är jag som kör här, det är mig du ska prata med” : En kvalitativ studie om kvinnors upplevelser av att ta sig till och arbeta i den mansdominerade skogsindustrin

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Astrid Nordberg; [2023]
    Nyckelord :Gender segregation; labour market; women in male dominated industries; forest industry; workplace minority; Könssegregering; arbetsmarknad; kvinnor i mansdominerade yrken; skogsindustrin; minoritet på arbetsplatsen;

    Sammanfattning : Trots att Sverige anses vara ett av de ledande länderna inom jämställdhet så har vi en utav de mest könssegregerade arbetsmarknaderna i Europa med en tydlig uppdelning mellan var vi finner en majoritet av män och en majoritet av kvinnor på arbetsmarknaden. I här studien har kvinnor som arbetar i två av de största skogsföretagen i Värmland intervjuats med syftet att undersöka erfarenheter av att ta sig till och arbeta i en mansdominerad sektor för att identifiera faktorer som bidrar till att upprätthålla en könssegregerad arbetsmarknad. LÄS MER

  5. 5. Smartphones och surfplattor i musikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Manuel Fervenza; [2023]
    Nyckelord :Music pedagogy; Digital tools; Music production; Music applications; Musikpedagogik; Digitala verktyg; Musikproduktion; Musikapplikationer;

    Sammanfattning : Dagens mellan- och högstadieelever lever i en digitaliserad värld där smartphones och surfplattor är en självklarhet. Samtidigt har applikationer för musikskapande blivit fler och bättre, och musikundervisning med digitala verktyg finns idag med i det centrala innehållet i kursplanen för ämnet musik i grundskolan. LÄS MER