Sökning: "vad är teoretisk kunskap"

Visar resultat 31 - 35 av 440 uppsatser innehållade orden vad är teoretisk kunskap.

  1. 31. Utomhuspedagogik : Pedagogers inställning till utomhuspedagogik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Camilla Arvidsson; Marie Arvidsson; [2023]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; rörelse; fysisk aktivitet;

    Sammanfattning : Utomhuspedagogik innebär att man tar med sig pedagogiken ut i samhällsliv, natur och kulturlandskap och att man lyfter fram platsens betydelse för en varierad lärmiljö där man betonar samspelet mellan upplevelse och teoretisk kunskap. Syftet med det här arbetet är att undersöka pedagogernas inställning till utomhuspedagogik i förskolan. LÄS MER

  2. 32. Känslan av sammanhang : En kvalitativ studie om kvinnors upplevelse av sin skolgång som fått ADHD diagnos senare i livet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Anette Berntsson; Josefine Carlsson; [2023]
    Nyckelord :ADHD; women; girl; narratives; executive functions; school; support; ADHD; kvinna; flicka; berättelser; exekutiva funktioner; skola; stöd;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka kvinnors upplevelser av sin skolgång, mer specifikt kvinnor som fått ADHD-diagnos senare i livet. Teori: Studien utgår ifrån en kvalitativ och induktiv ansats med KASAM som teoretisk referensram. LÄS MER

  3. 33. Kritiska faktorer vid förarbetet inför implementeringen av LIS-system i verksamheter : En kvalitativ studie kring förstudiearbetet inför implementeringen av ett ledningssystem för informationssäkerhet i verksamheter samt dess påverkan på användbarhet i verksamheten

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Informationssystem och digitalisering; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Tove Rudöfors; Tilde Bjelke; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Informationssäkerhet är ett område som blir allt mer relevant i takt med att samhället blir allt mer digitalt. Digitaliseringen resulterar i ett ökat behov av informationssäkerhet hos organisationer och företag då de blir alltmer sårbara för hot som IT-bedrägeri, obehöriga användare och attacker. LÄS MER

  4. 34. Vilket utrymme ges den tysta kunskapen som visar sig genom handling inom det svenska skolsystemet? - En studie om hem- och konsumentkunskaps lärares syn på summativ bedömning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Ida Stolt Althén; Matilda Hjälteryd; [2022-06-28]
    Nyckelord :Kunskapssyn; Tyst kunskap; Summativ bedömning; Hem- och konsumentkunskap;

    Sammanfattning : Studien syftar till att utifrån teorin om tyst kunskap undersöka hur hem- och konsumentkunskapslärare värderar kunskapen i ämnet inom den summativa bedömningen. Bakgrunden till undersökningen grundar sig på att det inom skolsystemet förekommer en kunskapssyn som favoriserar den mätbara kunskapen som går att formulera i ord. LÄS MER

  5. 35. ”Det är ju det jag älskar med fritidshemmen! Vi är grymma på det, det är ett förhållningssätt vi har” En intervjustudie med sex lärare om deras arbete med sociala relationer och inkludering i fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emma Lindgren; Catrin Ternevi; [2022-03-15]
    Nyckelord :Lärare i fritidshem; inkludering; relationsskapande; sociala relationer; fritidshem;

    Sammanfattning : “Det är ju det jag älskar med fritidshemmen! Vi är grymma på det, det är ett förhållningssätt vi har” är en intervjustudie som fokuserar sig på hur ett relationsskapande arbete kan leda till att samtliga elever känner gemenskap och tillhörighet till gruppen. Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur lärare i fritidshem arbetar med sociala relationer för att inkludera alla elever i verksamheten genom följande frågeställningar:  Hur resonerar lärare i fritidshem kring sitt uppdrag att skapa och upprätthålla goda sociala relationer?  Vilka möjligheter och hinder uttrycks av lärarna i deras arbete att inkludera alla elever i fritidshemmets verksamhet? Teoretisk utgångspunkt för studien är socialkonstruktionismen vilken utgör en grund för de tolkningar och den förståelse som gjorts av studiens empiriska material. LÄS MER