Sökning: "vad kan läsning av skönlitteratur"

Visar resultat 16 - 20 av 113 uppsatser innehållade orden vad kan läsning av skönlitteratur.

  1. 16. “Böcker är en tillgång när man jobbar med barn om jämställdhet” : - En intervjustudie med förskollärare om deras beskrivning och användande av skönlitteratur för jämställdhetsuppdraget

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alexandra Jansson; Alexandra Hayek; [2022]
    Nyckelord :Skönlitteratur; Jämställdhet; Könsneutral; Normkritik; Kön;

    Sammanfattning : Kön som beskrivs som socialt konstruerat medför en diskussion om könsneutralitet. Förskollärare kan stötta barn i att upptäcka och motsätta könsnormer som föreskrivs flickor och pojkar genom skönlitteratur där de får upptäcka olika sätt att vara på. LÄS MER

  2. 17. Förortens panoramavy. En geokritisk analys av modernitetsskildringen i Still av Hassan Loo Sattarvandi

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Rebecka O'Nils; [2021]
    Nyckelord :panoramavyn; förorten; moderniteten; Still; Hassan Loo Sattarvandi; geokritik; stadsplanering; miljonprogrammet; bildningsroman; bildningsresa; flanören; flanerande; monotoni; arbetarlitteratur; Stockholm; Hagalund; stadsskildringar; segregationn;

    Sammanfattning : Modernitet har ofta skildrats i litteraturhistorien med hjälp av en sammanbindning mellan panoramavy och bildningsresa. Ettsärskilt narrativ återkommer i sådana berättelser: protagonisten kämpar för att hitta genom storstadens myllrande gator, blir så småningom bekant med democh fullföljer därmed sin bildningsresa. LÄS MER

  3. 18. Läslust? : Ett elevperspektiv på läsengagemang vid läsning av skönlitteratur inom svenskämnet i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Emma Uddas; [2021]
    Nyckelord :Läsning; skönlitteratur; fiktionsprosa; engagemang; motivation; läslust; läsintresse; gymnasiet; svenska;

    Sammanfattning : I undersökningar såsom PISA framkommer att de allra flesta barn och tonåringar saknar läslust när det gäller läsning i och för skolans svenskundervisning. Dessutom finns en minskning av andelen ungdomar som läser av fri vilja och för att det är underhållande. LÄS MER

  4. 19. Skönlitteratur i svenska och svenska som andraspråk på gymnasiet : En studie i ämnenas likvärdighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Cecilia Zakariasson; [2021]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; likvärdighet; litteraturundervisning; skönlitteratur; svenska; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att bidra med kunskap om likheter och skillnader i behandlingen av skönlitteratur i gymnasieskolans kurs- och ämnesplaner för ämnena svenska och svenska som andraspråk. Studien syftar också till att belysa hur dessa likheter och skillnader visar sig i hur yrkesverksamma lärare inom SVA respektive SVE väljer skönlitteratur i deras undervisning och hur de säger sig arbeta med den. LÄS MER

  5. 20. Den svårfångade läslusten. : En systematisk litteraturstudie om hur läraren kan främja läslusten för skönlitteratur hos gymnasieelever.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Konstantina Kalogeropoulou; [2021]
    Nyckelord :literature; reading; secondary education; motivation; desire to read; fiction; litteratur; läsning; gymnasieutbildning; motivation; lust att läsa; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker hur lärare kan uppmuntra läslust för skönlitteratur hos gymnasieelever. Mer specifikt är målet med detta arbete att undersöka vad forskningen säger om hur lärare kan främja läslust för skönlitteratur hos gymnasieelever, men också hur lärare kan forma och leda undervisningen för att främja elevernas läslust. LÄS MER