Sökning: "vad kan läsning av skönlitteratur"

Visar resultat 6 - 10 av 113 uppsatser innehållade orden vad kan läsning av skönlitteratur.

  1. 6. Skönlitteratur i grundskolan-en självklarhet? : “Vi får inte förutsättningar för läsning alls på skolan eftersom vi inte har ett skolbibliotek och samtidigt läser jag rapporter om effekterna av digitaliseringen och att många har svårigheter att förstå vad de läser.” Citat av Albert

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anna Kämpe; Jenny Viklund; [2023]
    Nyckelord :Skönlitteratur; förutsättningar; läsfrämjande; didaktiska val;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom en fallstudie belysa hur svensklärare i årskurs 4-6 beskriver att deras förutsättningar för att arbeta läsfrämjande i klassrummet ser ut. Insamlandet av material skedde genom intervjuer med tio lärare på sex skolor i två olika kommuner. LÄS MER

  2. 7. Meningsskapande i litteraturundervisning : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Klara Ågren; Hannes Högberg; [2023]
    Nyckelord :Estetisk läsning; Efferent läsning; Litteraturdidaktik; Litteraturreception; Litteratursamtal; Litteraturundervisning; Läslogg; Meningsskapande;

    Sammanfattning : Meningsskapande är ett begrepp vi flera gånger stött på under vår utbildning, särskilt i relation till litteraturundervisning, men vars innebörd tycks hänga lite i luften. För att göra begreppet användbart för oss som blivande svensklärare har vi därför velat undersöka hur litteraturundervisning kan bli just meningsskapande, och vilka faktorer som kan påverka detta. LÄS MER

  3. 8. "Va’ ska man göra då’rå, om man inte kan läsa? Då blir’e svårt!" : En studie om motivationsfaktorer, läslust och tankar kring läsning hos elever i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emmy Stål; Jessica Trusell; [2023]
    Nyckelord :learning to read; reading motivation; motivation; fiction; reading habits; primary school; reading comprehension; läsinlärning; läslust; motivation; skönlitteratur; läsvanor; lågstadiet; läsförståelse;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker motivationsfaktorer och tankar kring skönlitterär läsning hos ett urval av elever i årskurs 3, studien syftar även till att kartlägga elevernas läsvanor. 11 elever deltog i studien och har under semistrukturerade intervjuer svarat på frågor kring läsvanor, om de har några böcker i sin hemmiljö, hur de tar del av skönlitteratur i vardagen och vad de anser kännetecknar en bra bok. LÄS MER

  4. 9. Att skapa läsande elever : Hur elever motiveras till skönlitterär läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Mathilda Noreng; Brask Sam; [2022]
    Nyckelord :Motivation; skönlitteratur; högstadiet; intervjuer; verklighetsbaserat; samtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad lärare kan göra för att skapa motivation hos elever till att läsa skönlitteratur. Studien genomfördes genom att intervjua lärare om hur de arbetar med skönlitterär läsning och vad de tänker på när de utformar sin undervisning och gör sina val av skönlitteratur. LÄS MER

  5. 10. Skönlitteraturens olika uppdrag : En undersökning av gymnasielevers syn på läsning av skönlitteratur i Svenska 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linn Fager; [2022]
    Nyckelord :Skönlitteratur; läsning; gymnasiet; svenska; syn; syfte; påverkan; motivation;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att få en förståelse för gymnasieelevers syn på läsning av skönlitterära romaner i kursen svenska 1 utifrån tre frågeställningar: 1) hur ser elever på läsning av skönlitteratur, 2) vad påverkar deras syn, samt 3) hur väl elevernas syfte med att läsa skönlitteratur överensstämmer med aktuella styrdokuments skrivningar. Materialet samlades in via enkät samt semistrukturerade intervjuer med frivilliga respondenter från enkäten. LÄS MER