Sökning: "vad kan läsning av skönlitteratur"

Visar resultat 11 - 15 av 113 uppsatser innehållade orden vad kan läsning av skönlitteratur.

  1. 11. Är lättläst alltid så lätt att läsa? : En systematisk litteraturstudie om den lättlästa skönlitteraturens påverkan på elevens läsutveckling samt dess förtjänster och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska

    Författare :Ella Eriksson; Pauline Särg; [2022]
    Nyckelord :easy read; lättläst; läsutveckling; läsförståelse; lästekniker; skönlitteratur; grundskolan; lärarens organisatoriska arbete; högstadiet; svenska;

    Sammanfattning : Är lättläst skönlitteratur till hjälp för elever och lärare i dagens klassrum på högstadiet? Med PISA-undersökningarnas försämrade resultat i åtanke undersöker den systematiska litteraturstudien 15 olika forskningar samt uttalanden från bland annat förlag och författare bakom lättläst skönlitteratur. I underlaget för litteraturstudien undersöks vad forskningen säger om läsundervisning och studierna försöker finna hur det påverkar elevernas läsutveckling. LÄS MER

  2. 12. "Eleverna ska förstås få läsa för lusten och glädjen" : En komparativ analys av synen på skönlitteratur i grundskolans svenskämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erik Olsson; Linn Larsson; [2022]
    Nyckelord :Litteraturdidaktik; litteraturundervisning; legitimering; efferent läsning; estetisk läsning;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna verkar det ha skett en förskjutning mot mer mätbara aspekter i skolans styrdokument. Detta är något som har väckt tankar kring vad det får för konsekvenser för litteraturundervisningen, då skönlitteraturen och de tolkningar och reflektioner som hör till läsningen är svåra att mäta och bedöma. LÄS MER

  3. 13. "Jag har aldrig sett havet, men också det kan jag föreställa mig" : En essä om hur skönlitteratur kan bidra till bibliotekariers kompetensutveckling

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Sofie Samuelsson; [2022]
    Nyckelord :Keywords: praktisk kunskap; bibliotek; läsning; läsfrämjande; demokratiutveckling; skönlitteratur; boksamtal; kompetensutveckling.;

    Sammanfattning : Den här vetenskapliga essän utforskar hur skönlitteratur kan bidra till bibliotekariers kompetensutveckling när det gäller läsfrämjande och demokratiutveckling. Essän visar att det parallellt existerar olika förståelser av vad läsning och skönlitteratur är. LÄS MER

  4. 14. Identifikation med karaktärer och engagemang i skönlitteratur : En enkätstudie om en utvald grupp gymnasieeleversattityder till viktiga faktorer för identifikation med karaktärer och engagemang i skönlitteratur inom svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Amanda Ljungqvist; [2022]
    Nyckelord :Gymnasieelever; identifikation; läsengagemang; läsmotivation; skönlitteratur; svenska.;

    Sammanfattning : Med allt färre läsande ungdomar, och läsfrämjande insatser från regeringen till följd av detta, är det relevant att undersöka vad som kan öka elevernas engagemang i läsning inom svenskämnet. Tidigare forskning har visat att elever vill kunna identifiera sig med karaktärer och att verken ska vara personligt relevanta för att öka läsmotivationen. LÄS MER

  5. 15. Omgivningens påverkan på läslust : En kvalitativ studie som undersöker vilka faktorer som kan bidra till läsfrämjande hos elever i årskurs fem med stöd av skolbibliotekarien

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sohrab Kianersi; Toana Lahijani; [2022]
    Nyckelord :Läsfrämjande; Läslust; Läsning; Skolbibliotekarie; Skönlitteratur; Sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att söka förståelse för vilka faktorer som kan bidra till elevers läslust i årskurs 5. Frågeställningarna som besvaras är: ”Vilka faktorer kan enligt de tillfrågade eleverna bidra till att främja deras läslust?”, ”Vilken hjälp upplever eleverna att de får av skolbibliotekarien?” samt ”Stämmer skolbibliotekariens upplevelse kring vad eleverna vill läsa överens med elevernas preferenser?”. LÄS MER