Sökning: "vad säger man inte i skolan"
Visar resultat 21 - 25 av 103 uppsatser innehållade orden vad säger man inte i skolan.
21. ”Jag förstår visst vad du säger men det tar så lång tid innan det har vandrat runt och kommit ut och då kan man ju tro att jag inte fattar” : Skolpersonals perspektiv på språkstörning och dess konsekvenser.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa förståelsen av hur skolpersonal förhåller sig till och arbetar med elever med språkstörning samt hur man ser på språkstörningens konsekvenser. För att undersöka detta syfte har kvalitativa intervjuer genomförts med skolpersonal från olika yrkesgrupper; rektorer, specialpedagoger, klasslärare och ämneslärare i både praktisk/estetiska och teoretiska ämnen. LÄS MER
22. "Man har inte auktoritet utan man får" : Lärares berättelser om sitt ledarskap och konflikthantering i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Idag präglas det pedagogiska arbetet i skolan av det som vi kallar för pedagogiskt ledarskap. Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur lärare ser på sitt ledarskap samt hur de ser på och hanterar de konflikter som finns i ett klassrum. För att utreda det har sex lärare intervjuats om synen på sitt ledarskap. LÄS MER
23. IKT i matematikundervisning : Den digitala teknikens effekter på undervisningen och elevers resultat inom matematik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Eleverna i den svenska skolan har i flera undersökningar visat på sämre resultat inom matematikämnet och debatter om hur man ska lyfta kunskaperna i ämnet är ständigt aktuella. Samtidigt är användningen av IKT inom skolan på framfart till följd av den teknologiska utvecklingen i samhället. LÄS MER
24. Lärares kunskaper och erfarenheter av elevers läs- och skrivutveckling och bedömning av den
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/ AbstractEn examensuppsats, avancerad nivå. Handledare: Olof Sandgren, Examinator: Birgitta Lansheim. Dahlbeck, Viveka (2016). Lärares kunskaper och erfarenheter av elevers läs- och skrivutveckling och bedömning av den. LÄS MER
25. Takgårdar för barn : ett aktuellt stadsbyggnadsproblem?
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Bakgrund och syfte: I dagsläget finns ingen gällande lagstiftning som garanterar barns rätt till utemiljö, det finns endast rekommendationer vilka är utfärdade av Boverket. Rekommendationerna specificerar dock inga minimimått för barns friyta. Studier visar att barn som är fysiskt aktiva mår bättre, både psykiskt och fysiskt. LÄS MER