Sökning: "vad säger man inte i skolan"

Visar resultat 6 - 10 av 103 uppsatser innehållade orden vad säger man inte i skolan.

  1. 6. Användning av film som stöd i matematikundervisning på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanaa Alsibai; Hussameddin Elalan; Jehad Mohammad; [2022]
    Nyckelord :Film; matematik; multimodala; synsätt.;

    Sammanfattning : I detta arbete har vi arbetat med hur åtta verksamma lärare ser på film i matematikundervisningen. Syftet med denna studie har varit att ta reda på hur några verksamma, undervisande lärare ser på filmvisningen på högstadiets matematiklektioner. LÄS MER

  2. 7. Sambedömning för ökad likvärdighet kring nationella prov i svenska : En ämnesdidaktisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Emma Boxner; Frida Björklund; [2022]
    Nyckelord :Bedömning; sambedömning; betygsättning; nationella prov; svenska; likvärdighet; samstämmighet;

    Sammanfattning : De nationella proven i svenska är ett obligatoriskt inslag i den svenska skolan som sätter press både på lärare och elever. Skolverket föreslår sambedömning kring de nationella proven som ett sätt att skapa mer likvärdighet kring just bedömning och betygsättning av de nationella proven. LÄS MER

  3. 8. Språkutvecklingen i Samhällsorienterade ämnen : Från vardagsspråk till ämnesspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonathan Johansson; Hamse Issa Mohamed; [2021]
    Nyckelord :språkutveckling; religionsundervisning; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka vad forskningen säger om språkutvecklandearbetssätt i samhällsorienterade ämnen. I vårt arbete har vi valt att fokusera på årskurserna 6–9. LÄS MER

  4. 9. Markörer för identitet ur elevers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Huss; [2020]
    Nyckelord :identitet; smink; kläder; hår; intersektionell analys; stereotyp; elever;

    Sammanfattning : Att arbeta med identitet är en del av läraryrket eftersom skolan ska främja förståelse för samt förmåga till inlevelse i andra människors identitet (Skolverket, 2011b). En del av skolans övergripande mål är även att elever ska respektera andra människors egenvärde och integritet, ta avstånd från förtryck och kränkande behandlingar samt att samspela i möten med andra utifrån respekt för skillnader i livsvillkor, kultur, religion och historia (Skolverket, 2011b). LÄS MER

  5. 10. Religiös pluralism eller sekularism i skolan? - Om den rättsliga avvägningen mellan positiv och negativ religionsfrihet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Hanna Kanon; [2020]
    Nyckelord :EU-rätt en. EU law ; Konstitutionellrätt; negativ religionsfrihet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : In Sweden, there has been a tolerant attitude towards religious manifestations for a long time. However, the topic of prohibition of the Muslim headscarf arises in the public debate now and then. I the county of Skurup, a ban on the Muslim headscarf was recently voted through. LÄS MER