Sökning: "vad säger man inte i skolan"

Visar resultat 16 - 20 av 103 uppsatser innehållade orden vad säger man inte i skolan.

  1. 16. "Man anmäler sin oro, inte en person" : En kvalitativ vinjettstudie om skolkuratorers bedömningar av och samverkan kring barn som far illa

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Ida Andersson; Rebecca Christiansson; [2019]
    Nyckelord :Skolkurator; orosanmälning; bedömning; samverkan; anmälningsskyldighet;

    Sammanfattning : Föreliggande undersökning är en kvalitativ vinjettstudie med syfte att studera skolkuratorers bedömningar kring barn som kan antas fara illa samt se hur skolkuratorer samverkar i sådana fall. Sex skolkuratorer från låg- och mellanstadiet har intervjuats och resultatet visar att skolkuratorerna gör skillnader i sina bedömningar och att tillvägagångssätten varierar. LÄS MER

  2. 17. Man kan inte läsa allt : En litteraturstudie om lärares val av klassisk skönlitteratur i årskurs 4-6

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johanna Andrén; Erik Juberg; [2019]
    Nyckelord :skönlitteratur; svenskämnet; klassiker; lärarens val; likvärdig litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Debatten gällande införandet av en litterär kanon i litteraturundervisningen har pågått i media och skolor runt om i landet under de senaste åren. Detta väckte intresset att närmare undersöka hur lärare väljer skönlitteratur till undervisningen, då det idag inte existerar någon formell kanon i den svenska skolan. LÄS MER

  3. 18. Inkludering av nyanlända elever i skolan-kan försök till inkludering leda till exkludering?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Johnsson; [2018]
    Nyckelord :Nyanlända elever; Inkludering; Exkludering;

    Sammanfattning : Denna uppsats berör ämnet inkludering av nyanlända elever i skolan. Centrala punkter är huruvida förberedelseklasser är mer positivt eller mer negativt i inkluderingsprocessen samt hur både elever själva och lärare upplever detta, vad skolverket säger om inkludering i skolan, språkutveckling och hur viktig kartläggning av varje nyanländ elev är för alla inblandade. LÄS MER

  4. 19. De ofrivillia skolbytarna : En studie av skolnedläggning, inkludering och skolframgång

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Mats Wahlsten; [2017]
    Nyckelord :politics; neoliberalism; abandonment; school choice; competition; segregation; multiciltural schools; quasi-market; inclusion; special support; effektiveness; results och school culture; politik; neoliberalism; nedläggning; skolval; konkurrens; segregation; mångkulturella skolor; kvasimarknad; inkludering; särskilt stöd; måluppfyllelse; resultat och skolkultur;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att förklara varför en segregerad skola läggs ner och vad som händer med elever som ofrivilligt möter en ny skolkultur. Jag vill förtydliga de politiska besluten som legat till grund för förändringen och vilka konsekvenser beslutet får för eleverna. LÄS MER

  5. 20. ”Det finns ingen mening att veta om man inte förstår” : En analys av samhällskunskapsämnets kärna i det senmoderna samhället

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Carolina Gagzis; Frida Giertz; [2017]
    Nyckelord :Samhällskunskapsämnet; moderna samhället; senmoderna samhället; kunskapssyn; didaktik; utbildningskonception; värdegrund; kritisk realism;

    Sammanfattning : Den samhällsutveckling som skett innebär ett skifte från en modern till en senmodern tid. Det senmoderna samhället präglas av globalisering, konsumtion och individualisering till skillnad från den moderna tidens mer kollektivistiska anda. LÄS MER