Sökning: "vardaglig aktivitet"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden vardaglig aktivitet.

  1. 1. Läsmiljö, högläsning och barnlitteratur i förskolan : En intervjustudie om hur förskollärare arbetar för att främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Oline Bekkos Melin; Maria Lind; [2024]
    Nyckelord :barnlitteratur; förskollärare; högläsning; läsmiljö; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares upplevelser och erfarenheter av sitt arbete med läsmiljö, högläsning och barnlitteratur i förskolan för att främja barns språkutveckling. För att söka svar på det har åtta förskollärare intervjuats. LÄS MER

  2. 2. Varje steg räknas : Ett gestaltande arbete om att tillämpa konceptet rörelserikedom inom fysisk planering

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Adam Mörnvik; Adam Ohlsson; [2023]
    Nyckelord :fysisk planering; stadsplanering; rörelserikedom; physical literacy; aktiv transport; fysisk aktivitet; fysisk inaktivitet; motion; rörelse; grönområden; blåstrukturer; mötesplatser; gaturum; bebyggelse;

    Sammanfattning : Att vara fysiskt aktiv är avgörande för att förbättra den fysiska hälsan. Det ger en förbättrad självkänsla och minskar risken för att drabbas av depression samt hjärt- och kärlsjukdomar. En stillasittande livsstil är den fjärde vanligaste orsaken till en förtida död och innebär en årlig kostnad på 270 miljarder kronor globalt. LÄS MER

  3. 3. Jag har snövatten! : En kvalitativ studie om de yngsta barnens meningsskapande under kemiaktiviteten ”Olika ämnens löslighet i vatten”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Cecilia Mattsson; [2023]
    Nyckelord :the youngest children; interaction; materials; meaning-making; productive questions; de yngsta barnen; interaktion; material; meningsskapande; produktiva frågor;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute with knowledge about the youngest children's meaning-making based on a chemistry content in the activity "Solubility of different substances in water". The study is conducted from a socio-cultural perspective. The study is qualitative and based on the methodological approach Design-based research. LÄS MER

  4. 4. Walkit : Stegräknare hos Knowit

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och elektroteknik (2023-)

    Författare :Dennis Kjellin; [2023]
    Nyckelord :Administratörsgränssnitt; Användbarhet; Nuxt; Registrering och inloggning; SASS; Supabase; Tailwind; Tillgänglighetsanpassning; Validering; Webbapplikation; Webbutveckling;

    Sammanfattning : In this project a web application is being created for Knowit Experience with the goal of replacing their existing Excel-solution for storing steps towards a destination. The project has resulted in the development of a userfriendly and accessibility-focused web application for Knowit Experience, aimed at promoting everyday physical activity. LÄS MER

  5. 5. Språket i förskolan : En kvalitativ studie om högläsningens betydelse för barn språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Yacoub Julia; Amanda Lindström; [2023]
    Nyckelord :högläsning; förskola; samtal; boksamtal; miljö; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien att utveckla kunskaper om högläsningens betydelse för barns språkutveckling i förskolan samt undersöka hur förskolepersonal kan arbeta med högläsning i lärandesyfte. Metoden som valts är kvalitativa intervjuer. LÄS MER