Sökning: "varumärkesidentitet klädbranschen"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden varumärkesidentitet klädbranschen.

  1. 1. Konsten att bygga och stärka varumärken inom klädbranschen : Skapandet av ett hållbart och medvetet mode

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Daniella Boija; Axel Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Brand; branding; brand equity; brand identity; consumer; differentiation; purpose-driven marketing; Differentiering; konsument; varumärke; varumärkesbyggande; varumärkesidentitet; varumärkeskapital; syftesdriven marknadsföring;

    Sammanfattning : Studien ämnar undersöka hur fyra klädföretag bygger och stärker sina varumärken för att differentiera sig på en konkurrensutsatt marknad. Klädföretag valdes specifikt då branschen är unik med utmaningar och trender som kan påverka varumärkesbyggandet. LÄS MER

  2. 2. Varumärkesaktivism - Positivt eller negativt för företag? : En fallstudie om hur varumärkesaktivism används i ett företag inom klädbranschen samt hur detta uppfattas av deras kunder

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Ellen Johnzon; Linnéa Johnzon; [2022]
    Nyckelord :Brand; Brand identity; Brand activism; Sociopolitical issues; Authentic brand activism; Varumärke; Varumärkesidentitet; Varumärkesaktivism; Sociopolitska frågor; Autentisk varumärkesaktivism;

    Sammanfattning : Varumärkesaktivism är en strategi för marknadsföring som har blivit alltmer uppmärksammad på senare år. Det är en form av ställningstaganden där varumärken lyfter samhällsfrågor för att påverka konsumenterna genom marknadsföring som är skapad och upprätthållen av sociala och politiska värderingar. LÄS MER

  3. 3. Tantstämpeln - En studie av strategier för ompositionering av varumärken inom modebranschen

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Lina Jacobsen; [2018]
    Nyckelord :Grafisk design; Image; Lindex; Ompositionering; Tantstämpel; Varumärke; Varumärkesidentitet;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur varumärken inom modebranschen kan bli kvitt ”tantstämpeln” och liknande negativa varumärkesassociationer. För att kunna göra det undersöks först relationen mellan ett varumärkes identitet och image, samt olika strategier för ompositionering. LÄS MER

  4. 4. Varumärken i en föränderlig värld : Om varumärkesidentitet i klädbranschen

    Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNU

    Författare :Anna Bergman; Karolina Moberg; Josefine Thomasson; [2011]
    Nyckelord :Varumärke; identitet; klädbranschen; förändring; stabilitet; anpassning;

    Sammanfattning : Forskningsfråga: På vilka sätt kan förändringar, som är av sådant slag att företaget inte själva kan påverka dem, hanteras parallellt med ett varumärkes identitet och i vilken utsträckning kan identiteten anpassas på ett trovärdigt sätt – i en betydande konsumentsektor med hög förändringstakt? Syfte: Vi har valt att specifikt fördjupa oss i klädbranschen för att på så sätt förankra uppsatsens resonemang, vilket har mynnat ut i tre delsyften. Vårt syfte är därmed att utifrån ett branschperspektiv analysera samt klarlägga: Vikten av varumärkets identitet och i vilken utsträckning identiteten präglas av stabilitet. LÄS MER

  5. 5. Att stärka sitt varumärke : hur påverkas varumärket av värden bortom kvalitet och pris?

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :Susanna Lundmark; Therese Magnusson; Malin Gyllgård; [2008]
    Nyckelord :marknadsföring; varumärke; värdeskapande;

    Sammanfattning : Klädbranschen är en tuff marknad att överleva i och det krävs alltmer att klädföretagen utmärker sig för att kunna locka till sig kunderna. Det är viktigt att stärka sitt varumärke och skapa en identitet då ett starkt varumärke har blivit ett av de viktigaste konkurrensmedlen i dagens konsumtionssamhälle. LÄS MER