Sökning: "verksamhetsförlagd utbildning sjuksköterskor"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden verksamhetsförlagd utbildning sjuksköterskor.

  1. 1. SJUKSKÖTERSKESTUDENTERS ERFARENHETER ATT VÅRDA PATIENTER I LIVETS SLUTSKEDE : EN ALLMÄN LITTERATURÖVERSIKT

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Nathaly Jacobsson; Alice Karlsson; [2024]
    Nyckelord :litteraturöversikt; palliativ vård; sen palliativ fas; sjuksköterskestudent; vård i livets slutskede;

    Sammanfattning : Bakgrund: Palliativ vård innefattar vård i livets slutskede utifrån ett holistiskt synsätt på patienten och vård ges utifrån symptomlindring, samarbete, kommunikation och närståendestöd för att lindra det totala lidandet. Inom grundutbildningen för sjuksköterskor ingår verksamhetsförlagd utbildning, dock i olika omfattningar beroende på lärosäte. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskestudenters kompetens inom transkulturell omvårdnad : En allmän litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Julia Johansson; Petronella Pettersson Spångäng; [2023]
    Nyckelord :Communication; Culture; Nursing Students; Transcultural Competence; Transcultural Nursing; Kommunikation; Kultur; Sjuksköterskestudenter; Transkulturell kompetens; Transkulturell omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: I dagens mångkulturella värld möter sjuksköterskor personer med olika kulturella bakgrunder och sjuksköterskestudenter behöver utveckla sin transkulturella kompetens för att möta de kulturella behoven som detta medför. Transkulturell omvårdnad innebär att en persons kultur inverkar på omvårdnaden. LÄS MER

  3. 3. Kliniska lärares uppfattningar om implementering av Peer Learning i verksamhetsförlagd utbildning inom anestesi och operation : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Johan Lindblom; Maria Norén; [2023]
    Nyckelord :Anestesi; Operation; Verksamhetsförlagd utbildning; Peer Learning; Implementering; Avancerad nivå;

    Sammanfattning : KLINISKA LÄRARES UPPFATTNINGAROM FÖRUTSÄTTNINGARNA FÖRIMPLEMENTERING AV PEER LEARNING IVERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNINGINOM ANESTESI OCH OPERATION -EN KVALITATIV INTERVJUSTUDIE JOHAN LINDBLOMMARIA NORÈN Lindblom, J & Norén, M. Kliniska lärares uppfattningar om implementering av PeerLearning i verksamhetsförlagd utbildning inom anestesi och operation. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskestudenters erfarenheter av handledning : en kvalitativ studie

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Charlotte Sjölander; [2022]
    Nyckelord :clinical practice; experience; nursing student; supervision.; erfarenhet; handledning; sjuksköterskestudent; verksamhetsförlagd utbildning.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Varje år examineras det cirka 4300 sjuksköterskor i Sverige. Under deras utbildning varvas teori och praktik för att studenterna efter examen ska kunna utföra omvårdnadsuppgifter med skicklighet och leda omvårdnadsarbetet. LÄS MER

  5. 5. Att vårda patienter ur sjuksköterskestudenters perspektiv : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Annika Rosén; William Norin Smrečki; [2021]
    Nyckelord :Clinical practice; experiences; nursing student; literature review; Erfarenheter; sjuksköterskestudenter; litteraturstudie; verksamhetsförlagd utbildning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskestudenter integrerar teori och praktiska moment med stöd av sjuksköterskor under verksamhetsförlagd utbildning. Vårdandets konst är en process som kräver ständig reflektion för att se och vårda patienters problem och behov. LÄS MER