Sökning: "vilka svårigheter möter elever i den svenska skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden vilka svårigheter möter elever i den svenska skolan.

  1. 1. Utländska lärare i en ny läraridentitet : En kvalitativ studie om professionella och kulturella utmaningar och möjligheter i ett nytt skolsystem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Cheyrine Abazeed; Alkatmah Reham; [2023]
    Nyckelord :lärarens kulturella bakgrund; professionalitet; utländska lärare; verksamhetsteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka utländska lärares upplevelse av professionella och kulturella utmaningar och möjligheter de möter som lärare i Sverige. För att besvara studiens syfte formulerades följande frågeställningar:  ●      Vilka professionella utmaningar och möjligheter möter utländska lärare i den svenska skolan?  ●      Vilka kulturella utmaningar och möjligheter möter utländska lärare i den svenska skolan?    En kvalitativ forskningsmetod följdes där sju semistrukturerade intervjuer genomfördes med verksamma legitimerade lärare som valdes genom kriteriebaserat urval. LÄS MER

  2. 2. Svårigheter och utmaningar för elever med svenska som andraspråk i naturvetenskapliga ämnen : En intervjustudie med elever och lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Hazar Thieb; Hafud Al-Khazraji; [2022]
    Nyckelord :högstadieelever; utländsk bakgrund; naturvetenskapliga ämnena; utmaningar; anpassningar; andraspråk; vetenskapliga begreppen.;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om de svårigheter och utmaningar som högstadieelever med utländsk bakgrund står inför när de lär sig de naturvetenskapliga ämnena. Uppsatsen handlar även om faktorer som påverkar elevernas lärande i skolan, såsom social och ekonomisk bakgrund och elevernas ålder när de kom till Sverige. LÄS MER

  3. 3. Jag är mycket duktig, I’m here to Learn : En kvalitativ studie om lärares upplevelser i att stödja högpresterande elever i engelska i högstadiet 7–9 och gymnasieskolan 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Abdelmunim Hilal; Zouzan Ahlin; Ghufran Abdulsalam; [2022]
    Nyckelord :Högpresterande elever; strategier; motivation; avancerad; utmaning undervisning;

    Sammanfattning : En likvärdig utbildning i svenska skolor innebär att alla elever har rätt till att deras behov och förutsättningar beaktas (Lgr 11). Högpresterande elever har enligt styrdokumenten således rätt till att få utbildning som passar deras förmågor. Undervisning av högpresterande elever kan innebära olika slags utmaningar. LÄS MER

  4. 4. Att främja läsning i ämnet samhällskunskap - en fallstudie om lärares inställning till läsning i ett läsprojekt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Bruhn; [2019]
    Nyckelord :bibliotek; gymnasieskola; implementering; litteratur; lärare; läsning; läsförmåga; samhälle; samhällskunskap; skola; språk; styrdokument; undervisning; utveckling.L;

    Sammanfattning : Min studie är en verksamhetsinitierad fallstudie på uppdrag av en gymnasieskola i södra Sverige och som vill utvärdera ett pågående läsprojekt. Den tillsatta läsgruppen på skolan, som håller i läsprojektet, anser att allt för många lärare idag inte läser med sina elever i den dagliga undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Engelskundervisning för nyanlända elever i de ordinarie klassrummen årskurs (4–6)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Manal Alhourani; [2019]
    Nyckelord :ordinarieengelskundervisning; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : De senaste åren har den svenska skolan fått i uppdrag angående antagning av de nyanlända elever som har kommit till Sverige på grund av olika orsaker. Dessa elever har olika förutsättningar, tidigare kunskaper och olika behov i undervisningen. Eleverna betraktas inte längre som nyanlända elever efter 4 års skolgång i Sverige. LÄS MER