Sökning: "vilken kunskap är viktig i dag"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden vilken kunskap är viktig i dag.

  1. 1. Kvinnor och deras närståendes upplevelser av postpartumpsykos : en litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Agnes Lingegård; Linda Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Postpartum psychosis; Experiences; Women; Next of kin; Partner; Postpartumpsykos; Kvinnor; Upplevelse; Närstående;

    Sammanfattning : Postpartumpsykos är ett akut psykiatriskt tillstånd som drabbar ungefär 0,1-0,2 procent av alla nyförlösta kvinnor. Postpartumpsykos uppstår vanligen mellan dag tre och dag tio efter förlossningen och symtom kan innefatta ångest, irritabilitet, sömnsvårigheter, vanföreställningar och hallucinationer. LÄS MER

  2. 2. Teknik på Youtube : En diskursanalys av teknik i Youtubevideor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Olivia Bång; [2019]
    Nyckelord :Technology discourse; Youtube; informal learning; Teknikdiskurs; Youtube; informellt lärande;

    Sammanfattning : Teknikämnet i grundskolans senare år är ett ämne som möter många problem. Ämnet har i sitt innehåll och syfte förändrats en hel del i och med de olika skolreformerna och idag (2018) saknar över hälften av de verksamma lärarna ämnesbehörighet. LÄS MER

  3. 3. Insatser som möjliggör - berättelser från specialskolan för elever med grav språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulrika Ivarsson; [2015]
    Nyckelord :Kommunikation; delaktighet; lärande; scaffolding; utvecklingszon; grav språkstörning; tillgänglighet;

    Sammanfattning : ProblemområdeI läroplanerna beskrivs hur centralt språket är för kunskapsutveckling och identitetsskapande. Det är både ett mål för kunskapsutveckling och ett verktyg för lärande i skolan. Elever med grav språkstörning har en sårbarhet för språkburen undervisning och svårigheter med förståelse likväl som uttrycksförmåga. LÄS MER

  4. 4. Tid för demokrati? : En vetenskaplig essä om delaktighet, ansvar och val i förskolan varje ny dag, år efter år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ulrica Claesson; [2015]
    Nyckelord :Democracy; participation; influence; time; choice; children; adults; preschool curriculum; Demokrati; delaktighet; inflytande; tid; val; barn; vuxna; förskolans läroplan;

    Sammanfattning : Den här essän handlar om hur jag under min erfarenhetsbaserade förskollärarutbildning blivit alltmer tvivlande och kritisk till hur jag och mina kollegor konkretiserar demokratiuppdraget i förskolans läroplan. Essäns kärna finns i relationen mellan barns tankar och idéer här och nu och pedagogers fasta och styrande ram för hur dagarna ska se ut. LÄS MER

  5. 5. Kamratkulturer - att tillhöra gemenskapen ur barns perspektiv (Peer cultures - to belong, children´s perspective)

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennie Johansson; [2014]
    Nyckelord :Barns perspektiv; förskola; kamratkulturer; socialt vardagsliv; tillhörighet;

    Sammanfattning : Problemområde: Barn i förskolan delar en specifik kamratkultur som innehåller kunskaper och information om gruppens sociala vardagsliv. För att kunna bekräfta, förstå och respektera barns relationer behöver pedagoger analysera och agera utifrån barns perspektiv. LÄS MER