Sökning: "vocal education"

Visar resultat 16 - 20 av 67 uppsatser innehållade orden vocal education.

  1. 16. Att hitta sig själv i sin röst : Kvinnliga sångares identitetsutveckling i körklass och i enskild sångundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Malin Willén; [2021]
    Nyckelord :music and identity; choir singing; singing voice; musik och identitet; kör; sångundervisning; sångideal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka kvinnliga sångares erfarenheter av att sjunga i genrer inom CCM på gymnasiet efter att de har gått i körklass i grundskola och om deras musikaliska och vokala identitet har påverkats av denna övergång och i så fall hur. Detta undersöktes genom kvalitativa intervjuer med fyra kvinnliga sångare som både hade gått de utbildningar som krävdes för att passa ihop med syftet och en eftergymnasial utbildning inom sång. LÄS MER

  2. 17. The use of and attitudes to voice amplification in higher education institutions

    Magister-uppsats, KTH/Medicinteknik och hälsosystem

    Författare :Joshua David Ashok; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Background: Voice is still the most important tool used by teachers, but voice is varied and subject to problems. Teachers who lecture for long hours or have taught for most of their professional lives, face issues such as voice discomfort, chronic voice disorders, occupational voice disorder, stress, physiological and psychological problems. LÄS MER

  3. 18. Så tuktas en knödel. Tre sångpedagogers syn på tungans funktion i klassisk sång.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Idil Alpsoy; [2020]
    Nyckelord :tunga; tungspänningar; sångteknik; resonans; sångmetodik; utbildningsvetenskap; musikpedagogik tongue; tongue tensions; vocal technique; resonance; vocal pedagogy; educational science; music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur tre klassiska sångpedagoger på avancerad nivå ser på tungans funktion och hur de diagnostiserar, analyserar och arbetar med oönskade tungspänningar. Ett övergripande syfte är även att undersöka om det går att urskilja ett mönster i sångpedagogernas syn på arbetet med tungan och tungspänningar. LÄS MER

  4. 19. Digital mjukvara som verktyg för att främja den muntliga kompetensen : Gymnasielärares användning av och attityder till digital mjukvara i ämnet engelska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Johannes From; [2020]
    Nyckelord :Digitizing; digital software; language education; Digitalisering; digital mjukvara; språkundervisning; didaktik;

    Sammanfattning : This study aims to examine the usage of digital software in the English education in Swedish schools. The main purpose of the study is to answer the questions of what type of software is most commonly used, how this software is used to help promote vocal skills, and what the pros of using digital software instead of traditional education materials such as textbooks are. LÄS MER

  5. 20. Att utveckla sångröstens övre tonomfång - En studie av det egna sångtekniska arbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Erica Jönsson; [2019]
    Nyckelord :Musikpedagogik; Omfång; Register; Sång; Sångteknik; Stöd; Utbildningsvetenskap; Educational Science; Music Education; Range; Singing Technique; Song; Support; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : I centrum för denna studie står författarens utveckling av det övre sångliga tonomfånget. I det här sammanhanget innebär det toner från den tvåstrukna oktaven och uppåt. Utgångspunkten för arbetet är bland annat författarens egna sångtekniska problem och tidigare erfarenheter. LÄS MER