Sökning: "vocal education"

Visar resultat 21 - 25 av 67 uppsatser innehållade orden vocal education.

  1. 21. Mysteriet kring sångregister och skarvar. En studie om glappet mellan forskningsresultat och pedagogisk praxis

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Jessica Friberg; [2019]
    Nyckelord :register; registerbrott; skarv; sång; sångpedagog; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; song register; register break; song; vocalist; educational science; music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att få en tydligare bild av vad begreppen register samt registerbrott/skarvar innebär. De forskningsfrågor studien sökt svar på är: Vad har forskning idag kommit fram till vad gäller begreppen sångregister samt registerbrott/skarvar? Hur ser tre sångpedagoger idag på de begreppen och hur använder de sig av dem i sin undervisning?” samt ”Hur kan glappet ut mellan forskningens definition av register och skarvar jämfört med verksamma sångpedagogers användning av samma begrepp?” Studien har baserats på kvalitativ metod samt på en litteraturstudie av relevant forskning. LÄS MER

  2. 22. "Jag kan inte leva om det inte är rent!" - En intervjustudie där tre körledare beskriver sitt arbete med intonation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Ellinor Wikström; [2019]
    Nyckelord :Intonation; Kör; Körledning; Musikpedagogik; Sång; Tonhöjd; Utbildningsvetenskap; Choir; Choral leading; Educational Science; Music Education; Pitch; Singing; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate and compare how three experienced choir leaders describe their work with intonation in their choirs. The intention is to find out what factors they mean affect the intonation and what working methods they consider effective to achieve a good intonation in the choir. LÄS MER

  3. 23. Körledaren som sånglärare – en intervjustudie kring körledarens ansvar i koristers röstutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Linn Ivarsson; [2019]
    Nyckelord :Friskvård; Kompetens; Körledare; Körsång; Sångteknik; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik Choir; Competence; Conductor; Vocal technique; Wellness; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Som sångerska har jag sjungt en hel del i kör, och på grund av det har jag fått möte flertalet körledare. Dessa körledare har olika kunskaper om rösten, och har lärt mig om rösten på olika sätt. Ibland var det felaktig information som delgavs, ibland var det ordvalen som kunde varit bättre, och ibland hade körledaren full koll. LÄS MER

  4. 24. Pitch Perfect? En kvalitativ studie i hur ett urval av barbershopdirigenter arbetar med intonation i barbershopkörer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sofia Elin Imresdotter Feuer; [2019]
    Nyckelord :Intonation; A Cappella; Chorus; Chorus Directing; Barbershop; Tuning; Pitch; Group Education; Educational Science; Music Education; Körsång; Körledning; Gruppundervisning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Som verksam barbershopdirigent och sångcoach har jag ett stort intresse för att bredda min kunskap om hur jag kan arbeta med intonation i grupp. Jag vill också ta reda på vilka tankar dirigenterna gör sig omkring hur de skapar förståelse bland körsångarna för det gemensamma arbetet. LÄS MER

  5. 25. Se men inte röra - Före detta gymnasieelevers upplevelser av fysisk kontakt och relationen med deras sångpedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Andrea Tjäder; [2019]
    Nyckelord :fysisk kontakt; mästare – lärling; relationellt ledarskap; sångmetodik; sångundervisning; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; master – apprentice; physical contact; relational leadership; singing teaching; vocal pedagogy; educational science; music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar sånglektionens sociala klimat. Speciellt fokus läggs på den fysiska interaktionen mellan sångpedagog och elev. Bakgrunden till studien finns i spåren efter #metoo då bland annat ett par pedagoger från svenska musikhögskolor fick lämna sina tjänster efter anklagelser om sexuella trakasserier under lektionstid. LÄS MER