Sökning: "vokabulär"

Visar resultat 31 - 35 av 123 uppsatser innehållade ordet vokabulär.

  1. 31. Felsökning : En förstudie inom organisationsförändring hos Värmevärden i Nynäshamn AB

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :MaiLi Schönning; [2021]
    Nyckelord :Organisational change; work alone; troubleshooting; operators; district heating; development; safety work; leadership; Organisationsförändring; ensamarbete; felsökning; operatör; kraftvärmeverk; utveckling; säkerhetsarbete; ledarskap;

    Sammanfattning : Dagens uppvärming av hus kan ske med fjärrvärme och bakom leveransen av fjärrvärme finns det oftast en anläggning med en panna och operatörer som ska säkerställa driften så att hushållen får möjlighettill uppvärming. Vid eventuella störningar i anläggningen är det viktigt att operatörerna får möjlighet att felsöka problemet och därmed säkerställa driften av pannan, vilket ställer krav på felsökningen som operatörerna utför. LÄS MER

  2. 32. Garanterade tidiga stödinsatser - flipp eller flopp : En studie om speciallärarens kompetens i förskoleklassen och om kartläggningsmaterialet Hitta språket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ewa Axelsson; Åsa Björling; [2021]
    Nyckelord :Hitta språket; läsa skriva räkna - en garanti för tidiga insatser; speciallärarens roll; tidig identifiering; tidiga stödinsatser;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur speciallärarens arbetsuppgifter har förändrats efter införandet av Läsa, skriva, räkna - en garanti för tidiga stödinsatser och det obligatoriska kartläggningsmaterialet Hitta språket för förskoleklass. Frågeställningarna i studien fokuserar på om speciallärarens kompetens nyttjas i samråd med lärare i förskoleklass gällande särskild bedömning, planering av eventuella stödinsatser och uppföljning av tidiga stödinsatser. LÄS MER

  3. 33. Bidirectional Encoder Representations from Transformers (BERT) for Question Answering in the Telecom Domain. : Adapting a BERT-like language model to the telecom domain using the ELECTRA pre-training approach

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Henrik Holm; [2021]
    Nyckelord :Deep Learning; Natural Language Understanding; Transformers; Language Models; Representation Learning; Domain Adaption; Representationsinlärning; Djupinlärning; Språkteknologi; Transformatorer; Språkmodeller; Domänanpassning;

    Sammanfattning : The Natural Language Processing (NLP) research area has seen notable advancements in recent years, one being the ELECTRA model which improves the sample efficiency of BERT pre-training by introducing a discriminative pre-training approach. Most publicly available language models are trained on general-domain datasets. LÄS MER

  4. 34. ”Så länge politiker och journalister säger ”dagis” kan inte vår status höjas” : En intervjustudie med rektorer i förskolan om professionens förändrade yrkestitel

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therése Hultman; [2021]
    Nyckelord :förskola; förskolechef; rektor; skolledarskap; pedagogiskt ledarskap; funktionellt delat ledarskap; Foucault;

    Sammanfattning : Syftet med aktuell studie är att undersöka vad den ändrade titeln från förskolechef tillrektor kan innebäraför yrkesuppdraget. I studien undersökshur yrkesuppdragethar definierats i läroplaner och styrdokument genom åren för att få en fördjupad förståelse för hur yrkesuppdragethar skrivits fram. LÄS MER

  5. 35. Lärares arbete med extra anpassningar i kommunal vuxenutbildning. : en intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Dragana Vujanic Eriksson; [2021]
    Nyckelord :vuxenutbildning; komvux; extra anpassningar; förutsättningar;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka vilka extra anpassningar komvuxlärare säger att de gör i sin undervisning, samt hur de resonerar kring sina förutsättningar för arbete med extra anpassningar. Studiedeltagare är sex komvuxlärare från tre olika skolor. LÄS MER