Sökning: "vokabulär"

Visar resultat 26 - 30 av 123 uppsatser innehållade ordet vokabulär.

  1. 26. Spelifieringens plats inom engelskspråkundervisning : En kunskapsöversikt kring användningen av spelifieringinom engelsk språkundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Max Muskovic; Anes Sukic; [2021]
    Nyckelord :Gamification; language; second language; English; Språkutveckling; vokabulär; grammatik; språk; andraspråk; motivation; skola;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore the use of gamification in English language teaching.We intend to investigate what aspects of gamification are commonly used to support studentsin English language development and how teachers can use these elements in an educationalcontext. LÄS MER

  2. 27. Hur påverkar Google translate texten? : En studie av hur Google translate som hjälpmedel påverkar textens kvalitet när SVA-elever på nybörjarnivå skriver

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Hans Repo; [2021]
    Nyckelord :google translate; SVA; svenska som andraspråk; textuella kvaliteter;

    Sammanfattning : I studien undersöktes hur elever som undervisas i svenska som andraspråk (SVA) på nybörjar­nivå i grundskolans senare del skrev texter med hjälp av Google translate (GT). Frågeställ­ningen var hur GT som hjälpmedel vid skrivuppgifter påverkade texternas olika kvaliteter jäm­fört med en text skriven utan hjälpmedel. LÄS MER

  3. 28. Språk och kemi i förskolan : En studie om pedagogers roll i att stötta barns språkutveckling i samband med lärandet om kemiska processer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Jennifer Eriksson; Ludvig Wahlström; [2021]
    Nyckelord :Chemical processes; chemistry; concept; language development; preschool; Begrepp; förskola; kemi; kemiska processer; språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att skildra hur förskollärare ser på sin roll i att stötta barnens språkutveckling i samband med lärandet om kemiska processer. Undersökningarna genomfördes med hjälp av pedagoger som arbetade på förskolor i fem kommuner i Mellansverige. LÄS MER

  4. 29. ”Allt bygger ju på ord” : Ordinlärning på SFI ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Malin Andersson; [2021]
    Nyckelord :Ordinlärning; svenska som andraspråk; vokabulär; SFI; inlärningsstrategier;

    Sammanfattning : Ordinlärning är ett viktigt område vid tillägnandet av ett språk. Den här studiens syfte är att undersöka fem SFI-lärares upplevelser av att arbeta med ordinlärning. Studien utgår från två frågeställningar: lärarnas didaktiska metoder och de utmaningar de upplever när det kommer till att undervisa om ord. LÄS MER

  5. 30. En berättande skolas möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Patrik Barrsäter; Alice Roxendal; [2021]
    Nyckelord :Berättande; kritiskt tänkande; literacy; skola; storytelling; vokabulär; yngre elever.;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har som syfte att belysa vilka effekter berättande arbetsmetoder kanha på elever i grundskolan. Utifrån frågeställningen “Vad säger forskning om hur berättande arbetsmetoder i skolan kan verka språkligt, kunskapsmässigt och socialt utvecklande för yngreelever?” har vi letat efter forskningsresultat i vetenskapliga tidskrifter och andra källor genom systematiska sökningar. LÄS MER