Sökning: "vokabulär"
Visar resultat 6 - 10 av 123 uppsatser innehållade ordet vokabulär.
6. Han, hon, hen eller den – Spelar det någon roll? : En intervjustudie om hur heteronormen och socialarbetares kunskap om HBTQI påverkar det professionella mötet
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Homosexuella, bisexuella, transpersoner, personer med queera uttryck och identiteter samt intersexpersoner (HBTQI) är en grupp som ofta utsätts för diskriminering och kränkningar utifrån sexuell läggning, könsuttryck och/eller könsidentitet. Till följd av detta är det extra viktigt att socialarbetare besitter kunskap om HBTQI, då kunskap föranleder ett adekvat bemötande. LÄS MER
7. GOTT OCH ÄCKLIGT. : Hem- och konsumentkunskaplärares upplevelser av samtal om smak främst kopplad till vegetarisk mat
M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrund Maten vi äter är en kraftigt bidragande faktor till det försämrade klimatet. Matkonsumtionen måste ändras till en diet med mindre animaliska produkter och mer vegetarisk mat. Smak ses som en avgörande aspekt när det handlar om matval. Barn och ungdomar möter mat och smak i skolämnet Hem- och konsumentkunskap (HKK). LÄS MER
8. Förskolepersonals perspektiv på användandet av TAKK i den svenska förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Tecken som kommunikationsmedel i förskolan möjliggör inkludering av barn som av olika anledningar saknar eller har begränsad tillgång till verbal kommunikation. Tecken underlättar även och är ett stöd för barngruppen som helhet, även de barn som kan kommunicera verbalt. LÄS MER
9. Läromedel för kursen Engelska 5 : En jämförande studie av läromedelsförlags kunskaps- och prestationsförväntningar på elever inom yrkesförberedande program respektive högskoleförberedande program
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : The aim of this study was to examine whether two prominent publishing houses, which create teaching material for the course English 5, have preconceived ideas and assumptions regarding pupils within vocational programs or programs that prepare students for further studies. We examined two sets of textbooks (one for vocational programs and one for higher education preparatory programs) from two different publishing houses and their marketing of these online. LÄS MER
10. Domänspecifik kompetens : Vad författargivna nyckelord bidrar med i ämnesindexering av resurser i litteraturvetenskap
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABMSammanfattning : The purpose of this Master’s thesis is to contribute to knowledge of what author-assigned keywords add to the indexing of Swedish dissertations in literature. This study had two research questions: 1) What types of keywords do the authors choose? 2) How do the author-assigned keywords compare to the cataloger-assigned subject headings from the controlled vocabulary Svenska Ämnesord (SAO) regarding types of terms, exhaustivity and specificity? Theoretical perspectives for this study come from Domain analysis which is a core paradigm within the research area Knowledge Organization (see e. LÄS MER