Sökning: "webb undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden webb undervisning.

  1. 1. Vokabulärundervisning i engelska på högstadiet och gymnasiet : Fem lärares syn på undervisning av vokabulär.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Katarina Hannah Ingela Fromheden; Jimmy Gustavsson Svedelius; [2023]
    Nyckelord :Implicit learning; Explicit learning; Involvement Load Hypothesis; Implicit inlärning; Explicit inlärning; Involvement Load Hypothesis;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study is to compare five teachers’ beliefs about their students’ learning of vocabulary and compare that with current theories and recommended practices in the field. The method for collecting data was semi-structured interviews with teachers who teach English in both lower secondary and upper secondary schools in Sweden. LÄS MER

  2. 2. Tillgänglighet i språkklassrummet : organisatoriskt stöd på skolnivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Nina Alsenfelt Pamp; Tina Webb; [2021]
    Nyckelord :Extra anpassningar; inlärningssvårigheter; moderna språk; organisatoriskt stöd; systemteori.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Alsenfelt Pamp, Nina & Webb, Tina (2021). Tillgänglighet i språkklassrummet - organisatoriskt stöd på skolnivå. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90hp. LÄS MER

  3. 3. "Det bara är så" : en studie om barnlitteraturen ur ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Josefin Westbom; [2021]
    Nyckelord :Barnlitteratur; grundskola; högläsning; intersektionalitet; normer; normkritik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att kartlägga bruket av barnlitteratur i åk F-3 och genom detta analysera barnlitteratur ur ett normkritiskt perspektiv och elevers uppfattningar om dessa normer. De utvalda normerna för studien var kön, genus, etnicitet och funktionalitet. LÄS MER

  4. 4. Tillgänglighet på webben: En kvalitativ studie om hur program- och kursansvariga förhåller sig till tillgänglighet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :John Dahlberg; Jonna Johansson; Ludwig Rusch; [2021]
    Nyckelord :tillgänglighet; webb; utbildning; funktionsvariation; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Utveckling av webben har haft en stor inverkan på människors vardag samtidigt som internetanvändandet fortsätter att öka. Begreppet tillgänglighet har vuxit fram och syftar till att information från webben ska vara enkelt att nå och tillgängligt för alla, även för personer med funktionsvariation. LÄS MER

  5. 5. Att undervisa med kooperativt lärande i de lägre årskurserna : En enkätstudie om svenska lärares erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jenny Abrahamsson; [2021]
    Nyckelord :årskurs F-3; kooperativt lärande; lärare; erfarenhet; undervisning; undervisningssätt; undervisningsmetod; utbildning; grupparbete; struktur; grupper;

    Sammanfattning : Undervisningsmetoden kooperativt lärande bygger på ett strukturerat instruktions- och sam- arbetsbaserat smågruppslärande där eleverna arbetar tillsammans för att maximera deras egna och andras inlärning när det kommer till ämneskunskaper samt utveckling av språk- liga, demokratiska och sociala förmågor. Undervisningsmetoden är starkt kopplad till teorin om positivt ömsesidigt beroende, men utgår även till viss del från socialkonstruktivismen, där det sociala lärandet och den proximala utvecklingszonen är betydande beståndsdelar. LÄS MER