Sökning: "word and nonword repetition"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden word and nonword repetition.

  1. 1. Hur väl kan elever i årskurs 2 och 3 lyssna, förstå och minnas? En studie om sambandet mellan narrativ hörförståelse, nonordsrepetition och ordförståelse

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Elin Westerberg; Michelle Dzgoeva; [2023]
    Nyckelord :listening comprehension; narrative ability; nonword repetition; receptive vocabulary; word comprehension; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att belysa eventuella samband mellan narrativ hörförståelse, nonordsrepetition och ordförståelse hos elever i årskurs 2 och 3. Metod: Testning av nonordsrepetition, narrativ hörförståelse samt ordförståelse genomfördes med testmaterial Crosslinguistic Nonword Repetition Test, Lyssna, förstå och minnas samt deltest Ordförståelse från Diagnostisk screening för analys av läs- & skrivförmåga. LÄS MER

  2. 2. Expressivt ordförråd hos skolbarn med lätt till måttligt svår hörselnedsättning

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Gertrud Edquist; [2021]
    Nyckelord :Mild to moderately severe hearing Impairment; Speech and language Development; Speech and language Test; Vocabulary; School aged children; lätt till måttligt svår hörselnedsättning; Tal och språkutveckling; Ordförråd; Språktest; Skolbarn;

    Sammanfattning : Abstract Children with hearing disorders face particular challenges in developing their vocabulary. They often have difficulty in acquiring spoken language at the same rate as their normal hearing peers, despite progress regarding hearing aid technology.Aim. LÄS MER

  3. 3. Förmågan att använda betoningsmönster och relationen till expressiv grammatik och fonologi hos barn med typisk språkutveckling

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Victoria Freij; Hanna Åberg; [2020]
    Nyckelord :prosody; prosodic stress; expressive grammar; word and nonword repetition; language development; preschool children; prosodi; betoning; expressiv grammatik; ord- och nonordsrepetition; språkutveckling; förskolebarn;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftade till att undersöka om det fanns en relation mellan barns prosodiska och expressiva grammatiska förmågor samt hur förmågan att använda betoning hos barn med typisk språkutveckling kan beskrivas. Metod: Tolv barn i åldrarna 3;7–6;11 med typisk språkutveckling rekryterades till studien. LÄS MER

  4. 4. Nyordsinlärning i relation till ordförråd, nonordsrepetition och prosodi hos en grupp barn i förskoleåldern med typisk språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Hälsouniversitetet

    Författare :Aina Birchwood; Michaela Eriksson Leidnert; [2014]
    Nyckelord :Children; novel word learning; vocabulary; nonword repetition; prosodic features; barn; nyordsinlärning; ordförråd; nonordsrepetition; prosodiska egenskaper;

    Sammanfattning : Vid flertalet studier har det framkommit att ordförrådets storlek och förmågan till nonordsrepetition påvisar samband med nyordsinlärning. De prosodiska egenskapernas inverkan vid nyordsinlärning är emellertid inte lika studerad. LÄS MER

  5. 5. Utprövning och prosodisk analys av ord- och nonordsrepetition på en grupp barn med typisk utveckling

    Magister-uppsats, Logopedi; Hälsouniversitetet

    Författare :Petra Martikainen; Jasmine Andersson; [2013]
    Nyckelord :children; language acquisition; prosody; phonology; non-word; word; barn; typisk språkutveckling; prosodi; fonologi; nonord; ord;

    Sammanfattning : Previous research has confirmed that the ability to repeat non-words has a close connection to a child’s language acquisition (Adams & Gathercole, 2000; Gray, 2003; Sahlén, Reuterskiöld-Wagner, Nettelbladt & Radeborg, 1999). It is also known that a repetition task is aided if the word is well known to the child (Roy & Chiat, 2004; Sahlén, m. LÄS MER