Sökning: "expressiv grammatik"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden expressiv grammatik.

  1. 1. Förmågan att använda betoningsmönster och relationen till expressiv grammatik och fonologi hos barn med typisk språkutveckling

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Victoria Freij; Hanna Åberg; [2020]
    Nyckelord :prosody; prosodic stress; expressive grammar; word and nonword repetition; language development; preschool children; prosodi; betoning; expressiv grammatik; ord- och nonordsrepetition; språkutveckling; förskolebarn;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftade till att undersöka om det fanns en relation mellan barns prosodiska och expressiva grammatiska förmågor samt hur förmågan att använda betoning hos barn med typisk språkutveckling kan beskrivas. Metod: Tolv barn i åldrarna 3;7–6;11 med typisk språkutveckling rekryterades till studien. LÄS MER

  2. 2. English as a Second Language for Kenyan Children in Primary School : A Trial of the Spoken Language Assessment Profile – Revised Edition

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Medicinska fakulteten

    Författare :Therése Karlsson; Hanna Lawrence; [2015]
    Nyckelord :SLAP-R; Kenya; children; primary school; phonology; semantics; grammar; expressive; receptive; English L2; SLAP-R; Kenya; barn; grundskola; fonologi; semantik; grammatik; expressiv; receptiv; engelska som andraspråk;

    Sammanfattning : Sub-Saharan Africa is a multilingual environment and there is a lack of materials available for speech and language assessment in this area (Hartley & Krämer, 2013). The norms for assessment material cannot be used for both monolinguals and bilinguals, since bilinguals may have different levels of knowledge in their languages (Kohnert, 2010). LÄS MER

  3. 3. Språkliga förmågor i relation till Theory of Mind och implicit/explicit False-Belief förståelse : En studie med barn i treårsåldern

    Magister-uppsats, Logopedi; Hälsouniversitetet

    Författare :Sabina Suljanovic; Maria Rydin; [2013]
    Nyckelord :Language; Theory of Mind; False Belief; Implicit understanding; Eyetracking; Språk; Theory of Mind; False Belief; Implicit förståelse; Ögonrörelseteknik;

    Sammanfattning : Tidigare studier har påvisat att språkliga förmågor har ett nära samband med Theory of Mind (ToM). På senare tid har studier med hjälp av ögonrörelseteknik kunnat undersöka ToMförmåga implicit och fynden tyder på att barn redan i tvåårsåldern verkar ha en välutvecklad implicit ToM-förmåga. LÄS MER

  4. 4. Meningsrepetition som mått på arbetsminne och språkliga förmågor hos femåriga barn

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Frida Andersson; Karin Magnusson; [2005]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Meningsrepetition har länge använts som ett test både för arbetsminne och språklig förmåga. Trots att meningsrepetition används som test i många sammanhang finns det delade meningar om vad meningsrepetition egentligen mäter. LÄS MER