Avancerad sökning

Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 6. ”Här är din personal, kör!” : En kvalitativ studie om processen att gå från arbetarposition till tjänstemannaposition

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecca Hübinette; [2017]
    Nyckelord :Yrkessocialisation; Roll; Relationer; Professionell identitet; Tjänstemän;

    Sammanfattning : Denna studie utfördes med syftet att få ökade kunskaper om upplevelser av yrkessocialisationsprocessen från en arbetarposition till tjänstemannaposition inom ett och samma företag. Följande huvudfrågeställning användes för att undersöka detta: Hur upplever löntagare processen det innebär att bli befordrad från arbetarposition till tjänstemannaposition inom ett och samma företag? Denna huvudfrågeställning delas sedan i tre underfrågor: Hur upplever löntagare att de lär sig sin nya roll i tjänstemannaposition? Hur upplever löntagare att relationen till tidigare kollegor i arbetarposition påverkar och påverkas? Hur upplevs det att den professionella identiteten påverkas av positionsbytet? Utifrån syftet och frågeställningarna genomfördes fyra kvalitativa semistrukturerade intervjuer med personer som genomgått denna process. LÄS MER

  2. 7. Batongmän och andra - en kvalitativ studie om maktutövning inom Kriminalvården

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Amra Halepovic; [2016]
    Nyckelord :makt; kriminalvården; auktoritet; övervakning; straff; total institution; Social Sciences;

    Sammanfattning : Kriminalvården är värld som många har åsikter om, men samtidigt har få kännedom om vad som verkligen sker däri. Makt förekommer i olika former och därmed är det viktigt att beskriva ur ett inifrånperspektiv hur maktspelet på en anstalt kan se ut. LÄS MER

  3. 8. Att bli en bra chef : En kvalitativ studie om enhetschefers yrkessocialisering

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Ann-sofie Folin; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Tidigare studier visarvikten av en bra yrkessocialisation för verksamhetens lönsamhet och den anställdes utveckling i sin yrkesroll. Syftet med studien äratt belysa enhetschefernas upplevelse av hurderas yrkessocialisation formardem till chefer. LÄS MER

  4. 9. Från konsult till rådgivare : yrkeslivshistoriska berättelser om yrkessocialisation och utmaningar i en pedagogisk verksamhet vid en statlig myndighet

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Gun Nilsson; [2015]
    Nyckelord :handledningssamtal; samtalspraktik; specialpedagogik; kollaborativa samtal; narration; yrkeslivsberättelser; critical events; yrkessocialisation; organisationsutveckling;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har en del förändringar skett inom det specialpedagogiska området, bland annat på hur man ser på stödinsatser inom skola och rådgivning. Yrkesrollen som rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten innebär ett stödjande arbete som utgår från ett av regeringen utformat myndighetsuppdrag. LÄS MER

  5. 10. Roller under verksamhetsförlagd utbildning : Om roller som synliggörs i interaktion mellan lärar­student och handledare

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Filosofiska fakulteten

    Författare :Elisabeth Algborn; Elin Elwin; [2014]
    Nyckelord :VFU; verksamhetsförlagd utbildning; praktik; lärarstudent; handledare; handledning; roller; interaktion; bedömning; yrkessocialisation;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om lärarstudenters upplevelser av verksamhetsförlagd utbild­­ning och synliggör roller som uppkommer i interaktion mellan handledare och student under handledning. Studien genomförs med hjälp av kvalitativa intervjuer med lärarstudenter och utgår från följande frågeställningar: Hur upplever studenterna omedelbar interaktion med handledare under verksamhets­förlagd utbildning? Vilka roller kan identifieras bland lärarstudenter och handledare under verksamhetsförlagd utbildning? Resultaten framhäver att studenterna, på grund av relationens asymmetri, ofta rättar sig efter handledarens agerande och förväntningar. LÄS MER