Sökning: ": andraspråksperspektiv"

Visar resultat 11 - 15 av 86 uppsatser innehållade orden : andraspråksperspektiv.

  1. 11. Läsa för att lära – Läsförståelse ur ett andraspråksperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Moa Sundqvist; Lina Wikman; [2022]
    Nyckelord :Skönlitteratur; vokabulär; andraspråk; input; output; interaktion; anpassningar; resurser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att vidga kunskapen om hur mellanstadielärare bedriver och anpassar sin undervisning i läsförståelse av skönlitteratur. Syftet var dessutom att undersöka vilka resurser och vilket stöd som är gynnsamt för elever med svenska som andraspråk. LÄS MER

  2. 12. Igenkänning och utmaning : Gymnasielevers attityd till läsning och meningsskapande ur ett andraspråksperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Jonna Råsten; [2022]
    Nyckelord :meningsskapande; skönlitteratur; svenska som andraspråk; SVA; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka SVA-elevers attityd till läsning av skönlitteratur i gymnasieskolan, samt i vilken mån meningsskapande sker under läsprocessen. För att besvara detta genomfördes en fokuserad gruppintervju med tre SVA-elever i årskurs två på gymnasiet. LÄS MER

  3. 13. Lärares erfarenheter av språkutvecklande arbetssätt i SO-undervisning av andraspråkselever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Medina Saadat; Krenare Shala; [2022]
    Nyckelord :andraspråkselever; andraspråksperspektiv; modersmål; språkutveckling; språkinriktad undervisning; SO-ämnen och årskurs F-3.;

    Sammanfattning : Abstrakt Ambitionen i det här examensarbetet är att undersöka lågstadielärares reflektioner kring språkutvecklande arbetssätt i förhållande till andraspråkselever i de samhällsorienterande ämnena. Vi vill även undersöka vilka effekter de olika arbetssätten ger på lärandet hos andraspråkselever. LÄS MER

  4. 14. "Det är inte bortkastad tid" : En fallstudie om språkutvecklande matematikundervisning på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Elisa Pitkälä; [2022]
    Nyckelord :språkutvecklande ämnesundervisning; matematik; svenska som andraspråk; andraspråkselever; språkutveckling;

    Sammanfattning : Elever som har svenska som sitt andraspråk står i matematikundervisningen inför den dubbla utmaningen att parallellt tillägna sig det svenska språket och ämnesinnehållet. Utifrån det framstår det som viktigt att arbeta språkutvecklande i matematik eftersom då är både språket och ämneskunskaperna i fokus. LÄS MER

  5. 15. Läsinlärning i årskurs 1–3 ur ett andraspråksperspektiv : En kvalitativ studie om arbetssätt samt ramfaktorers och organisatoriska faktorers eventuella påverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Hansson; [2022]
    Nyckelord :andraspråk; flerspråkig; genrepedagogik; läsinlärning; modersmål; modersmålslärare; organisatoriska faktorer; ramfaktorer; samarbete; sociokulturella teorin; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att främst undersöka hur man arbetar med läsinlärning utifrån ett andraspråksperspektiv i årskurs 1–3 men även hur olika ramfaktorer och organisatoriska faktorer påverkar det arbetet. Studien är kvalitativ där semistrukturerade intervjuer har använts för att informanterna ska kunna delge sina tankar och åsikter kring de olika frågorna som intervjuguiden omfattar. LÄS MER