Sökning: "äldre skönlitteratur"

Visar resultat 11 - 15 av 38 uppsatser innehållade orden äldre skönlitteratur.

  1. 11. "Att läsa är jätteviktigt..." : En studie om vad elever 9-16 år väljer att läsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Revemark; Marina Walldorf; [2021]
    Nyckelord :Läslust; läsundervisning; läsvanor; motivation; sociala medier.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att få kunskap om vad elever läser, deras läsvanor och läslust i åldrarna 9-16 år, så att lärare och speciallärare ska kunna möta elevers intresse och entusiasm och stimulera deras läsutveckling. De tre frågeställningarna löd: Hur ofta och vad läser barn i åldern 9-16 år? Vad är elevers uppfattning om läsning? samt vad kan och brukar lärare göra för att motivera elevernas läsintresse? Vi har utgått från det sociokulturella perspektivet som menar att människan använder sig av sina olika resurser, såväl språkliga, intellektuella som fysiska för att ta till sig kunskap. LÄS MER

  2. 12. Läsarter – hur ska det läsas? : En systematisk litteraturstudie om läsarters förekomst och efterfrågan i svenskämnet i högstadiet och gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Fredrik Söderqvist; [2020]
    Nyckelord :Läsarter; läsning; sakprosa; skönlitteratur; högstadiet; gymnasieskola.;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie har varit att undersöka vilka läsarter för skönlitteratur och sakprosa som elever intar, vilka de förses med och vilka som efterfrågas av olika aktörer. Genom att undersöka läsarter genereras kunskap om hur läsundervisning utformas och hur väl den möter olika aktörers efterfrågan. LÄS MER

  3. 13. "Det är som att jag läser tomma ord" : En studie om elevers uppfattning av äldre skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Sarah Cross; [2020]
    Nyckelord :boksamtal; djupläsning; skönlitteratur; svenska;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of this study was to explore students’ ideas on the readability of classical literature andthe subsequent conversations about the literature. The teacher’s viewpoints were included, and shestated her teaching techniques and how these appeared to be perceived by the students. LÄS MER

  4. 14. Fäder i kulturen : En analys av framställningen av fäder ochjämställdhet i äldre och samtida litteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Carl Erneland; [2019]
    Nyckelord :faderskap; historia; skönlitteratur; maskulinitet; föräldraskap; jämställdhet;

    Sammanfattning : This study explores the depiction of fathers in older and contemporary literature. Based on the aim to examine equality problems in relation to the process of family-forming, the essay draws conclusions from the literature aided by theories on gender and masculinity. LÄS MER

  5. 15. ”att kliva in i en läsande värld kan vara svårt nog” – Lärares reflektioner om elevers möte med äldre skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Sandman; [2019]
    Nyckelord :föreställningsvärldar; kulturella glapp; litteraturdidaktik; litteraturpedagogik; litteraturundervisning; repertoarer; rutinisering; stöttning; subjektiv förankring; textval; transaktion; äldre skönlitteratur; ämneskonceptioner;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete som har syfte att undersöka lärares reflektioner gällande mötet mellan elever och äldre skönlitteratur samt hur eleverna kan stöttas i mötet. Arbetet utgår från tre frågeställningar: 1.) Hur reflekterar lärare om elevers möte med äldre skönlitteratur? 2. LÄS MER