Sökning: "ämnesplanen i svenska"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden ämnesplanen i svenska.

  1. 1. Vilken grammatikkunskap? : En jämförelse av synen på grammatik i styrdokument och i läroböcker utifrån Blooms reviderade taxonomi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :grammar; the syllabus for Swedish subject; course books; Bloom s revised taxonomy; grammatik; ämnesplanen för svenska; läroböcker; Blooms reviderade taxonomi;

    Sammanfattning : Grammatikundervisningens innehåll och metoder har kritiserats. Forskning har belyst att det finns ett glapp mellan teori och praktik när det kommer till synen på grammatik och grammatikundervisning. LÄS MER

  2. 2. Litterära möjligheter : Didaktisk potential för litteraturundervisning med ett läromedel för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Martin Joby; [2023]
    Nyckelord :Reading literature; upper secondary school; learning materials; views on literature; legitimation of reading; widened digital text-world; didactics for the subject of Swedish; Litteraturläsning; gymnasieskolan; läromedel; litteratursyner; legitimering av läsning; vidgad digital textvärld; svenskämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Läsningen i dagens skola påverkas av såväl internationella kunskapsmätningar som normer av kritiska förhållningssätt i en utsträckning som utmanar skönlitteraturens roll för skolans värdeutvecklande uppdrag. Ämnesplanen för svenska i gymnasieskolan motiverar läsning som läsfärdighetsträning, kritisk läsning såväl som inlevelsefull läsning, vilket innebär en komplex litteraturundervisning. LÄS MER

  3. 3. Perspektiv på hälsa i idrott & hälsa : En jämförande textanalys av Sverige och Nordirland

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Linus Södergren; Dennis Lööf; [2023]
    Nyckelord :patogent; salutogent; läroplansanalys; idrott och hälsa; Nordirland; Sverige.;

    Sammanfattning : Syftet med denna C-uppsats är att undersöka och jämföra perspektiven på hälsa i läroplanerna i Sverige och Nordirland. Undersökningen är en jämförande textanalys av den svenska kursplanen för idrott och hälsa 1 och den nordirländska kursplanen för Physical Education i Key Stage 4. LÄS MER

  4. 4. Teachers’ Interpretations ofthe Reading Strategies in the ESL Syllabus : A Mixed Method Study on the Possible Advantages andDisadvantages of the Phrasing of Reading Strategies in theRevised ESL Syllabus for Swedish Upper Secondary School

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Frida Brude; Alice Öhman Ekman; [2022]
    Nyckelord :Didactics; educational policy; English as a Second Language; ESL; interpretation; L2; reading strategies; receptive strategies; second language acquisition; second language education; Skolverket; Sweden; syllabus; upper secondary school; Didaktik; styrdokument; engelska som andraspråk; tolkning; andraspråk; lässtrategier; receptiva strategier; andraspråksinlärning; andraspråksutbildning; Skolverket; Sverige; ämnesplan; gymnasiet;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how teachers interpret the reading strategies in the revised English as aSecond Language (ESL) syllabus from 2021, and what advantages and disadvantages they see with the syllabuswhen they teach reading strategies. Previous studies suggest that it is beneficial to teach reading strategies in school. LÄS MER

  5. 5. Levandegör lyrikens lidanden : Lyrikens läsarter och urval i läroböcker för svenska 1 på gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Stefan Holmström; [2022]
    Nyckelord :läromedelsanalys; lärobok; svenskämnet; gymnasiet; poesi; lyrik;

    Sammanfattning : Denna studie har koncentrerats på läromedelsanalys av fyra läroböcker för svenska 1 på gymnasiet. Syftet har varit att undersöka hur urvalet av lyriken ser ut i läro-böckerna i förhållande till det centrala innehållet och kunskapskraven för svenska 1, och vilka läsarter som framträder i uppgiftskonstruktionen. LÄS MER