Sökning: "”En läsande klass”"

Visar resultat 6 - 10 av 71 uppsatser innehållade orden ”En läsande klass”.

  1. 6. Högläsningens användning och betydelse för barnsspråkutveckling och läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Tove Svenson; Anna Tivemo; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; undervisning; läsförståelse; lässtrategier; En läsande klass; sociokulturellt perspektiv; hermeneutisk ansats;

    Sammanfattning : Studien analyserar materialet En läsande klass och undersöker hur fyra grundskollärare i årskurserna F-3 använder och anpassar högläsning i undervisningen för elevers språkutveckling och läsförståelse. Syftet med vår studie är att göra en textanalys av läsförståelsemodellen En läsande klass för att se huruvida lässtrategier och anpassningar identifieras i materialet för att utveckla barns språkutveckling och läsförståelse. LÄS MER

  2. 7. Att utveckla läsförståelse : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om läsförståelse och läsförståelseundervisning i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Fanny Wixtröm; [2021]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading comprehension strategies; reading aloud; text talk; equitable teaching.; Läsförståelse; läsförståelsestrategier; högläsning; textsamtal; likvärdig undervisning.;

    Sammanfattning : Läsförståelse är en komplex färdighet beroende av flera samspelande förmågor. Lärares uppfattningar om hur läsförståelseundervisning kan utformas i praktiken i relation till elevers olika utvecklingsstadier är en avgörande faktor för elevers läsförståelseutveckling (Jönsson, 2007). LÄS MER

  3. 8. Fixar läsfixarna läsningen? : Arbete med metoden "en läsande klass" i årskurs 1.

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lisa Olsson; [2021]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategies; reading; a reading class; teaching; Läsförståelse; lässtrategier; läsning; en läsande klass; undervisning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 9. Skönlitteratur - "något av det viktigaste vi gör" : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar med lässtrategier och motivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Frida Axelsson; [2021]
    Nyckelord :Fiction; Reading strategies; Motivation; Teachers’ perspective; Skönlitteratur; Lässtrategi; Motivation; Lärares perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att öka kunskapen kring hur lärare i årskurs 4–6 förhåller sig till olika lässtrategier i relation till skönlitteratur samt hur lärare motiverar elever till läsning av skönlitterära verk. Studiens undersökningsmetod var kvalitativa intervjuer med hög grad av standardisering och låg grad av strukturering. LÄS MER

  5. 10. ”Jag vill ju att böckerna ska få ungarna att börja prata" : - En studie om hur och med vilka syften lärare arbetar med boksamtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ida Johnn; [2021]
    Nyckelord :Boksamtal; Chambers; En läsande klass; litteraturläsning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur och med vilka syften lärare använder sig av boksamtal i undervisningen. De frågeställningar studien undersöker och besvarar är: Hur, och i vilka sammanhang, arbetar några lärare i årskurs 2 och 3 med boksamtal? Vilken typ av texter väljer läraren?  samt Vilka syften har läraren med boksamtalen?  Studiens teoretiska utgångspunkt är Vygotskijs sociokulturella perspektiv. LÄS MER