Sökning: "ADHD skola"

Visar resultat 16 - 20 av 136 uppsatser innehållade orden ADHD skola.

  1. 16. Anpassning för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar genom kollegialt lärande : En fokusgruppsstudie med lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Zehra Bardakci; Nina Pulkkinen; [2022]
    Nyckelord :add; adhd; sencemaking; student teacher relationships; classroom climate; collegial learning; add; adhd; begriplighet; elev-lärare relationsarbete; klassrumsmiljö; kollegialt lärande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka rutiner kring elever med neuropsykiatriska anpassningar och kollegialt lärande med särskilt fokus på NPF-anpassning för gynnsam lärandemiljö. Denna studies frågeställningar söker svar på vilket sätt som skola och fritidshem kan ge en personlig utveckling för elever med diagnosen neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) samt hur kollegialt lärande kan vara ett led i arbetet med NPF-anpassningar i skolan. LÄS MER

  2. 17. NPF - från ett annat perspektiv. Föräldrar till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och deras upplevelse av bemötande och stöd

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Emilia Möllerstedt; Felicia Lemmeke; [2021]
    Nyckelord :Neuropsychiatric disabilities; parents; treatment and everyday life; autism; ADHD; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsatsen syfte är att undersöka interaktionen mellan professionella och föräldrar till barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Frågeställningarna i uppsatsen handlar om hur professionellas bemötande från bland annat socialtjänst, habilitering och skola har sett ut och hur det har påverkat föräldrarnas och barnens vardagsliv och även en frågeställning kring hur föräldrarna upplever professionellas kunskap om neuropsykiatrisk funktionsnedsättning ser ut. LÄS MER

  3. 18. Arbetsterapeutiska insatser i skolan för barn med ADHD. En litteraturöversikt.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Amanda Heurlin; Johanna Malmborg; [2021]
    Nyckelord :Arbetsterapi; Barn med ADHD; Skola; Aktivitet; Delaktighet; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och en av de vanligaste beteendesvårigheterna hos barn i skolåldern, ca 3-7% är diagnostiserade. ADHD karaktäriseras av brister i sociala förmågor, nedsatt arbetsminne och hyperaktivitet som kan ha en negativ påverkan på skolgången. LÄS MER

  4. 19. Vuxnas erfarenheter av att leva med ADHD : En litteraturstudie.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Mikaela Kågström; Elin Wolmeskog; [2021]
    Nyckelord :attention deficit hyperactivity disorder; adults; lived experiences; literature review; attention deficit hyperactivity disorder; levda erfarenheter; litteraturstudie; vuxna;

    Sammanfattning : Bakgrund: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) är en neuropsykiatrisk sjukdom. Klassiska symtom för ADHD är bristande impulskontroll, hyperaktivitet samt koncentrationssvårigheter. LÄS MER

  5. 20. Skolsituationen för barn med Autism och ADHD : Ur ett föräldrarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Carolina Almeborg; Jessica Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Autism; ADHD; neurodevelopmental disorders; school; teachers; knowledge; Autism; ADHD; NPF; skola; lärare; kunskap;

    Sammanfattning : Skolvägran hos barn med autism är vanligare än hos neurotypiska barn (Munkhaugen et al.,2017) och barn med ADHD riskerar att inte nå godkänt betyg i skolan (Jangmo et al., 2019). Lärares bristande kunskaper om NPF samt otillräckliga anpassningar i skolan har lyfts somorsaker till detta (Anderson, 2020). LÄS MER