Sökning: "ADHD skola"

Visar resultat 21 - 25 av 136 uppsatser innehållade orden ADHD skola.

  1. 21. Speciallärares och specialpedagogers samverkan med lärare med fördjupning inom språk-, läs- och skrivutveckling - för att skapa tillgänglig lärmiljö för elever med diagnos ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cenita Welander; Anna Sjödén; [2021]
    Nyckelord :ADHD; språk-; läs- och skrivutveckling; samundervisning; tillgänglig lärmiljö; organisation;

    Sammanfattning : En granskning gjordes av Skolinspektionen under 2014, där framkom det att svensk skola behövde förbättra stödet för elever med diagnosen ADHD. Svensk skollag säger att alla elevers olika behov ska tillgodoses och alla ska vara en del av undervisningen oavsett vilken förutsättning eleven har. LÄS MER

  2. 22. Pedagogers bemötande av elever med ADHD på en årskurs 7-9 skola.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Nina Klüft; Ulrika Karlsson; [2020]
    Nyckelord :ADHD; bemötande; diagnos; elev; genus; inkludering; kategorisk; normalitet; relationell.;

    Sammanfattning : ADHD är en vanlig diagnos bland elever i dagens skola. Bemötandet av dessa elever är inte bara viktigt för eleven med ADHD utan det berör också de andra klasskamraterna och pedagogen själv som undervisar. LÄS MER

  3. 23. Fysisk aktivitet eller Farmakologi för en hälsosammare behandlingsupplevelse enligt individer med ADHD? : Retrospektiv intervjustudie

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Kaisa Blomster; [2020]
    Nyckelord :ADHD; Symptoms; Difficulties; Attention Deficit Hyperactivity Disorder; Hyperactive; Impulsivity; Concentration; Attention; Systematic; Physical activity; Training; Exercise; Inactivity; Mental Health; Neuropsychology; Physiology; Pharmacology; Methylphenidate; MPH; Treatment experience; Well-being; Health; Health promotion; Side effect; Symptom effect; Interview study; Qualitative; Content analysis; Phenomenology; Medicine; ADHD; Symptom; Symptomsvårigheter; Uppmärksamhet- och Hyperaktiv störning; hyperaktivitet; Impulsivitet; Koncentration; Uppmärksamhet; Systematik; Hälsa; Psykisk Hälsa; Psykisk ohälsa; Psykiatrisk komorbiditet; Samsjuklighet; Neuropsykologi; Fysiologi; Fysisk aktivitet; Rörelse; Träning; Inaktivitet; Farmakologi; Metylfenidat; MPH; Behandlingsupplevelse; Välmående; Hälsa; Hälsofrämjande; Hälsotillstånd; Bieffekt; Symptomeffekt; Intervjustudie; Kvalitativ; Idrottsvetenskap; Innehållsanalys; Fenomenologi; Medicin; Läkemedel;

    Sammanfattning : Introduktion: ADHD är en uppmärksamhet -och hyperaktiv störning, där 90 % i Sverige behandlas med det farmakologiska läkemedlet Metylfenidat (MPH). En stor andel med ADHD utvecklar psykiatrisk komorbiditet i form av psykisk ohälsa (frånvaro av mentalt välbefinnande). LÄS MER

  4. 24. Föräldrars upplevelse av att leva med barn med ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Omvårdnad och medicinsk teknik

    Författare :Annica Blomqvist; [2020]
    Nyckelord :Attention deficit hyperactivity disorder; ADHD; child; parent’s experience; qualitative content analysis; resilience; empowerment; family-centered care; Attention deficit hyperactivity disorder; ADHD; barn; förälders upplevelse; kvalitativ innehållsanalys; motståndskraft; resiliens; empowerment; familjecentrerad omvårdnad;

    Sammanfattning : Attention deficit hyperactivity disorder, ADHD, är en av de vanligaste neuropsykiatriska funktionsnedsättningarna hos barn och ungdomar. Funktionsnedsättningen påverkar barnet i både skola, sociala sammanhang och i familjelivet. Detta påverkar i sin tur föräldrars liv. LÄS MER

  5. 25. "Det är vaniljglass hela livet!" : En narrativ studie om autism och/eller ADHD hos unga flickor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Hanna Nordlöf; [2020]
    Nyckelord :anpassningar; föräldrar; hermeneutik; intervju; mammor; norm; stöd; upptäckt;

    Sammanfattning : Studien tar avstamp i att forskning visar att svårigheter som tyder på autism och ADHD hos unga flickor ofta uppmärksammas tidigt av föräldrarna medan det vanligen tar lång tid innan förskola, skola och vård uppmärksammar dem. Detta leder många gånger till att flickorna inte får den hjälp de behöver, vilket resulterar i att de mår dåligt. LÄS MER